Vulkanen - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Peter - WaarBenJij.nu Vulkanen - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Peter - WaarBenJij.nu

Vulkanen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 Oktober 2005 | Costa Rica, Fortuna

nog even iets over 8 oktober: we zijn met z´n allen naar een kroeg geweest waar we op een groot scherm de wedstrijd Costa Rica tegen USA hebben bekeken temidden van de Costa Ricanen. Wat een spektakel! Costa Rica heeft uiteindelijk gewonnnen met 3-0 en zich ook geplaatst voor het WK. De Tico´s (zo worden Costa Ricanen ook genoemd) gingen helemaal uit hun dak.

zondag 9 oktober: vulkaankrater en leguanen

Om 8 uur vertrokken naar de Poas vulkaan. Dit is een slapende vulkaan en je kunt na een stukje lopen vanaf een uitzichtpunt het kratermeer zien. Heel aparte kleur "water": geel-groenig. Daarna hebben we in de buurt nog een korte wandeling gemaakt alvorens verder te rijden. Even een tussensto gemaakt bij een waterval waar ook een prachtige vlinder rondvloog; zeker 10cm groot en de vleugels waren aan de bovenkant helemaal blauw. Na de lunch verder richting La Fortuna. In een plaatsje waar ik de naam niet meer van weet nog gestopt bij een brug waaromheen een redelijk aantal leguanen te zien was. Ze zaten op de grond of lagen op een boomtak en aangezien dat allemaal van zeer dichtbij te zien was leverde dat de nodige foto´s op.
Rond half 5 kwamen aan bij ons hotel, iets buiten La Fortuna. Om 5 uur vertrek naar de vulkaan Arenal. Dit is nog een aktieve vulkaan die continu nog stenen uitspuwt. We waren niet echt voorbereid op de vroeg invallende duisternis zodat we met slechts 4 zaklampen ¨gewapend¨ toch door het bos zijn gaan wandelen wat natuurlijk zijn charmes heeft. Bij het eindpunt hadden we zicht op de zicht op de vulkaan. Hoewel deze deels in nevelen gehuld was, kon je toch met enige regelmaat gloeiend hete rotsblokken naar beneden zien vallen: heel gaaf!
Na afloop gegeten in een steak house en rond 22 uur gaan slapen.

maandag 10 oktober Vulkaan Arenal

Om 6 uur opgestaan omdat ik toch een foto wilde maken van de vulkaan zonder wolken. Aangezien het prima weer was, was de vulkaan goed te zien. Om 8 uur met de bus naar de vulkaan. Onderweg kregen we onze eerste bonus van deze dag: de vulkaan "hoestte" even en er kwam een flinke wolk rook/as uit. Het staat op de gevoelige digitale plaat vastgelegd! Bij de vulkaan een wandeling gemaakt waar we ook door/over een gebied met lavastenen kwamen.
Regelmatig kon je de vulkaan ook horen: dan kwamen er weer de nodige rotsblokken naar beneden gedenderd. Een paar groepsleden hebben onderweg ook nog een slang gezien, maar die verdween alras in het struikgewas. Het is trouwens tot nu toe qua temperatuur zeer aangenaam: ik schat zo´n 26-27 graden een behoorlijk vochtig dus je zweet je een ongeluk.
Bij het eindpunt van de wandeling gingen we met de bus naar een hotel/restaurant met een prachtig uitzicht op de vulkaan. Daar kon je dus de rotsblokken nog beter zien. Ook waren er bij het hotel kolibri´s en een neusbeertje te zien.
Na een korte versnapering nog een wandeling naar een waterval gemaakt. Net voordat we terug bij de bus waren begon de dagelijkse regenperiode (iets vroeger dan "normaal").
Vervolgens terug naar La Fortuna waar we de rest van de middag ter vrije besteding hadden.
Om half 6 zijn we weer naar de vulkaan gereden, deze keer naar de noordelijke zijde. We hoopten dat we nog meer gloeiend gesteente zouden ien. En jawel hoor, we waren nog nauwelijks uitgestapt en toen kwam er al het nodige naar beneden. Toen was de top van de vulkaan ook nog goed te zien en die gloeide helemaal, net het uiteinde van een sigaar. We hebben daar ruim een uur staan te kijken en met enige regelmaat ge-oh-ah-ed als er weer "vuurwerk" op de hellingen te zien was. Helaas moeilijk te fotograferen maar als het goed is staat het wel op film.
Om 7 uur zijn we naar Tobacan gegaan, een complex met warmwaterbronnen vlak bij de vulkaan. Zeeeer relaxend: de baden hadden verschillende temperaturen waarbij het warmste zo´n 40 graden was. Enigszins gerimpeld gingen we om 10 uur terug naar het hotel. Met z´n tienen zijn we nog pizza gaan eten in de buurt aangezien het avondeten er tot dan toe bij ingeschoten was.

• 11 Oktober 2005 - 17:36

Gé:

Helaas hebben wij niet zo veel te melden.
    Wij moeten het doen met wat skeeleren en volgende week met schaatsen.
    Maar we proberen er zonder jou gewoon het beste van te maken.
    Wat meer fotos maken mag gerust.

• 12 Oktober 2005 - 06:17

Albert:

Zo, ik zit nu bij dat andere project. Ook wat dichter bij het vuur. Vanavond Nederland tegen Macedonië. NIemand gaat hier dan uit zijn dak wat ze hebben zich al geplaatst natuurlijk, Wordt dus een leguaan (draak) van een wedstrijd natuurlijk.
    Internet café is in de buurt geloof ik. Ga zo door. Groetjes.

• 13 Oktober 2005 - 12:08

Gé:

Heb me ook even verdiept in Costa Rica, het rafiki safari lodge ziet er goed uit, misschien kom jij er wel?
    Maar met Miss Costa Rica is ook niks mis mee.
    En heb je dat doelpunten festijn tussen Macedonie en Nederland ook gezien??
    Mocht je het niet gezien hebben dan heb je niets gemist, het was slaapverwekkend.

• 16 Oktober 2005 - 17:24

Hay Ien Theelen:

zoals je zien kunt hebben we ook je site gevonden. We wensen je veel interesant kijkplezier en een behouden terugkeer.(we kunnen je niet missen). Groetjes