Schiereiland, naar huis - Reisverslag uit Madeirã, Portugal van Peter - WaarBenJij.nu Schiereiland, naar huis - Reisverslag uit Madeirã, Portugal van Peter - WaarBenJij.nu

Schiereiland, naar huis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

31 Mei 2006 | Portugal, Madeirã

Zaterdag 27 mei, Schiereiland

's Morgens voordat we bij het hotel vertrekken lukt het me nog om een bierglas te kopen voor mijn collectie.
Om 9 uur vertrekken we en het is slechts een klein stukje rijden. Bij het beginpunt wordt eerst even een groepsfoto gemaakt. Dan beginnen we aan een wandeling over een smal kustpad met wederom fraaie uitzichten. De omgeving is dus weer anders en dat vind ik eigenlijk nog wel het meest bijzonder. Van de 6 wandeldagen hebben we er 5 in behoorlijk verschillende omgevingen gelopen en dat op zo'n relatief klein eiland. Op een paar plaatsen is het even voorzichtig manoeuvreren om niet een end naar beneden te glijden/vallen maar dat gaat gelukkig allemaal goed. Het weer is enigszins bewolkt, maar dat hindert de uitzichten niet echt. Na een hele tijd op het kustpad gelopen te hebben slaan we af landinwaarts richting het dorpje Ribera Seca. Onderweg hebben we nog een lunchstop. Na de lunch nog een klein stukje lopen naar het dorpje alwaar Luis ons alweer staat op te wachten en ons naar het beginpunt van de tweede wandeling van vandaag brengt.
(O ja, tijdens de wandeling er ook nog achter gekomen dat ik mijn fleece in het hotel heb laten liggen. Stom natuurlijk, maar kijken of we die nog terug kunnen krijgen.)
De middagwandeling is op het schiereiland aan de oostpunt van Madeira (wederom een andere natuur; kaal en droog deze keer). Het waait hier behoorlijk en op sommige plekken zijn er zeer stevige rukwinden. Petje af dus! Het terrein is niet al te eenvoudig en gaandeweg de wandeling besluiten een aantal reisgenoten om niet verder te gaan. Vlak onder de laatste heuvel is er nog een kleine dissonantie over of we wel of niet verder kunnen. Uiteindelijk gaan we met z'n vieren toch naar boven om op de 150 meter hoge heuveltop uit te kijken over de Islas Desertas. Daarna weer over hetzelfde pad terug om rond kwart voor 5 compleet uitgewaaid bij de bus aan te komen. Een plaatselijke ijscoman heeft zich strategisch op de parkeerplaats opgesteld en daar wordt vanzelfsprekend dus het nodige ijsje genuttigd.
We rijden met de bus naar ons laatste hotel in Machico waar we afscheid nemen van onze chauffeur Luis. Het hotel ligt in een mooie buurt en straalt naar mijn mening zelf ook sfeer uit. Om 7 uur is het even kort de vertrekdag van morgen doornemen; niet iedereen gaat op hetzelfde tijdstip naar huis. Daarna een gezellig avondeten waarbij er een levendige ruilhandel in de toetjes ontstaat. Na het eten het eerst afscheid van een aantal reisgenoten.
Natuurlijk is er ook deze laatste avond een avondwandeling, waarbij ook weer afscheid genomen wordt van diegenen die terug gaan naar het hotel. We lopen met een klein gezelschap nog even door en drinken nog wat op het terras.
Bij terugkomst in hotel tas vast inpakken en iets na middernacht ga ik slapen.

Zondag 28 mei, naar huis
Om 5 uur gaat de wekker, om half 6 staan we met z'n 5-en klaar om naar het vliegveld gebracht te worden. Een heel enthousiaste reisgenote zwaait ons zelfs uit op dit vroege tijdstip. We moeten nog wachten tot 6 uur voordat het busje er uiteindelijk is, maar we zijn ruimschoots op tijd op het vliegveld. Nog even wat shoppen en wat ontbijten. Rond half 8 vertrekken we. We vliegen naar Porto waar we een korte tussenstop hebben (klein uur). Daarna door naar Amsterdam waar we keurig op tijd (rond half 2) landen. Het is wel zeker 10 graden kouder! Vervolgens met de trein naar Horst en uiteindelijk ben ik om kwart over 5 thuis, moe maar voldaan.

Wat kan ik er verder over vertellen? In het kort: voor de wandelliefhebbers, die niet al te veel last van hoogtevrees hebben, is Madeira een prachtige bestemming. Aanrader dus!!

• 01 Juni 2006 - 06:22

Monique:

Ennuh... heb je je fleece nog terug? Die heb je wel nodig hier in het koude Nederland!

• 01 Juni 2006 - 07:17

Peter:

Nog niet, maar als het goed is sturen ze 'm op.

• 01 Juni 2006 - 18:22

Martha Dost:

hoi Peter,
    Het is een plezier je vakantiedagboek te lezen.Wat heb ik genoten van de gewaagde wandelingen op Madeira en de groep wandelaars. Groetjes martha.

• 02 Juni 2006 - 10:06

Rob:

Veilig thuis na een fantastische wandelweek. Maar ja, je wordt ook een dagje ouder, 40-er....

Alleen ff knie laten fixen??!! Of anders een minder aktieve vakantie... ahum.

Leuk dagboek!

Grtz, Rob

• 06 Juni 2006 - 09:30

Anita:

Ha Plitje !
    Leuke (wandel)aanrader dus, zal ik onthouden.
    Op naar je volgende vakantie! Ik houd de rolluiken in de gaten ...