Gearriveerd in (Fins) Lapland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Peter - WaarBenJij.nu Gearriveerd in (Fins) Lapland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Peter - WaarBenJij.nu

Gearriveerd in (Fins) Lapland

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

10 Februari 2007 | Finland, Helsinki

Zaterdag 10 februari
Vanmorgen om 8 uur ging reeds de wekker. Nog vermoeid van een geweldige vrijdag in Thialf (met een ijzersterk rijdende Sven en Ireen). Rond 10 uur waren we op Schiphol alwaar het vrij rustig was; we konden meteen inchecken. De vlucht van Amsterdam naar Helsinki vertrok uiteindelijk 20 minuten te laat, maar na iets meer dan 2 uur arriveerden we iets voor half 4 in een met sneeuw bedekt Finland. Het weer was in Helsinki prima; strak blauwe lucht en een stralende zon. Wel beetje fris: -8 graden. Meteen doorlopen naar een andere gate voor de vlucht naar Kittila. Deze vertrok 3 kwartier te laat omdat de bagage (waaronder de onze...) niet op tijd was. Vluchtduur 5 kwartier. Aankomst in Kittila: kwart over 6. Nadat we onze spullen opgehaald hadden, moesten we nog wachten op alle mensen die richting Muonio gingen. Dit traject werd met de bus afgelegd (waarbij de snelheid tegen de 100km/uur lag terwijl het toch een glad wegdek leek te zijn...). Rond 8 uur arriveerden we bij het Harriniva Holiday Center, waar we meteen kennis maakten met onze gids Ronnie (uit België) en de andere groepsleden (een gezin uit het Westland). We kregen uitleg over het programma; morgen en maandag gaan we meteen met de huskies op pad, dinsdag vrij (waarschijnlijk gaan we sneeuwwandelen en langlaufen), woensdag rendierdag, donderdag sneeuwscooter en vrijdag nog een vrije dag.
Na deze uitleg allemaal naar de kleding ruimte alwaar we onze thermo-overall, sneeuwlaarzen, wanten en ijsmuts kregen. Het was een heel passen en meten, maar uiteindelijk moet het ons tegen de kou kunnen beschermen. Het verhaal is dat je standaard met 2 laagjes begint (onder de thermo-overall) en bij elke 10 graden onder 0 er 1 laagje bij moet doen. Dus als het -30 wordt (zo koud was het vorige week) dan heb je onder je thermo-overall nog 5!!! laagjes aan.
Om kwart voor 10 konden we dan nog even aanschuiven voor het avondeten: rendiervlees (erg mals en lekker). Voor de nachtrust hadden ze ons meteen in de iglo gedacht, maar dat stellen we toch maar een paar dagen uit. Eerst in een gewoon bed om morgen de huskies uitgeslapen onder controle proberen te krijgen.

• 11 Februari 2007 - 09:17

Gé:

Peter,

Misschien goed voor jouw conditie als je de zaak straks omdraaid en dat jij slee met de Huskies trekt.
    En vergeet daarbij niet om diep te gaan zitten.
    En vergeet dan maar even pootje ......
    En laat je niet in de tent lokken door een schone Lapse.
    Verder graag enkele fotos plaatsen zodat wij de sfeer ook kunnen proeven.

• 12 Februari 2007 - 06:39

Loek:

Dat is toch andere koek dan de Weissensee.
    Een terrasje met lekker glas hefe Weizen bij -5.
    Wij zijn heel benieuwd naar alleinteressante activiteiten die jullie gaan beleven.
    Veel plezier groeten en tot weer.

Loek en Jacqueline.

• 12 Februari 2007 - 07:39

Gé:

Ik hoop dat je tussen de Lappen wel het WK schaatsen hebt kunnen afkijken.
    Anders heb je toch wat gemist, kippevel tot en met de laaste rit.
    m.v.g.

• 12 Februari 2007 - 09:02

Albert:

En wij hebben het al koud bij -2 !
    Veel plezier bij de lappen.
    By the way, 'In de tent lokken' zou 'Uit de tent' lokken moeten zijn, maar de Gé die dat schrijft is het blijkbaar niet opgevallen dat het geen 'Ik' verhaal meer is.