Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Peter - WaarBenJij.nu Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Peter - WaarBenJij.nu

Bako National Park

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

12 Augustus 2007 | Maleisië, Kuching

Donderdag 9-8, Terug naar Kuching

Na een goed ontbijt vertrekken we rond half 10 weer naar Kuching, een reisdag dus. Na een paar uur in de bus zitten stoppen we een half uur in Lachau voor een sanitaire stop en waar de meesten wat te eten en/of te drinken kopen.
Vrij snel nadat we weer op weg zijn, wordt er gestopt bij een peperboerderij. Hier krijgen we een korte uitleg hoe het proces van groei en de uiteindelijke verwerking in elkaar zit.
De reis wordt vervolgd tot de lunchstop in Sirian. We stoppen bij een park waar we van een heerlijke Chinese maaltijd genieten en ook nog even door het park gewandeld wordt.
Als we uiteindelijk bijna in Kuching zijn, wordt er plots nog een stop ingelast bij een pottenbakkerij waar op redelijke grote schaal potten in alle soorten en maten worden gemaakt.
Het is uiteindelijk al 5 uur als we bij ons hotel aankomen. Gelukkig kan, ondanks het late tijdstip, nog geregeld worden dat de was wordt gedaan voordat we de volgende dag verder gaan.
's Avonds gaat iedereen zijns/haars weegs. Wij hebben heerlijk gegeten in "The Junk", alwaar het plaatselijke bier in een fraai glas geschonken wordt. Iets voor de verzameling dus. Maar zelfs na 3 keer vragen is het antwoord nog steeds dat het glas niet te koop is. Na mijn uitspraak dat ik dan dus alleen van "Maleisie" geen bierglas heb, verdwijnt de ober voor langere tijd. Tot onze grote verrassing komt hij terug met TWEE glazen netjes ingepakt met een kaartje van het restaurant erbij!! Mijn souvenir is binnen....

Vrijdag 10-8, Naar/in Bako N.P.

We slapen uit want we hoeven pas om 12 uur te vertrekken. Rustig ontbijten (met pancakes erbij) in het hotel alvorens we op weg gaan naar het internetcafe, waar ik het eerste bericht intyp. Op de terugweg naar het hotel nog even de supermarkt in om vooral water te kopen want dat zullen we de komende 2 dagen hard nodig hebben. Wanneer we in het hotel terugkomen ligt de was schoon en fris klaar. Snel naar de kamer om weer alles uit te zoeken voor de komende 2 dagen, want de bagage wordt weer gesplitst.
Om 12 uur vertrekken we (met een grote bus deze keer) voor een korte rit (45 min.) naar de vertrekplaats voor de bootjes naar Bako National Park. We hoeven niet lang te wachten en met 4 motorbootjes varen we in 20 minuten naar het park.
Het begint goed want bij aankomst wordt ons verteld dat de neusapen voor het eerst sinds 3 dagen weer uit de jungle zijn gekomen. Bagage dus even laten liggen en snel gaan kijken (en foto's maken natuurlijk).
Na dit fraaie begin, worden de cabins ingedeeld; er kunnen 6 personen in een cabin slapen verdeeld over 2 kamers. Het zijn aardige huisjes met eigen douche en toilet en er is zelfs een kleine koelkast (die komt zeker van pas in dit klimaat!). Rondom de centrale eetgelegenheid zitten veel makaken en er loopt ook een fors soort everzwijn met familie rond. In een boom ligt ook nog een gifgroene slang.
Zodra iedereen gesettled is, gaan we met Andy op pad om alvast een stuk van een trail te verkennen. Het is een aardig klimmetje naar een plateau en zoals inmiddels wel bekend is, betekend dat in dit klimaat dat de porien weer flink aan het werk gaan. De meesten lopen nog een stukje verder naar een uitzichtpunt vanwaar je inderdaad een heel fraaie blik op een strand hebt (dat dus een heel stuk beneden dat punt ligt).
Bij terugkomst kun je wat eten; in een kleine vitrine staan een aantal gerechten, waaruit je zelf je avondeten kunt samenstellen).
De avond wordt kaartend / pratend / lezend doorgebracht.

Zaterdag 11-8, Bako National Park

Wandeldag! Vandaag kan iedereen (een combinatie van) een of meerdere trails gaan bewandelen. Wij hebben besloten om maar eens een flinke tocht te gaan maken, de big loop, waar we volgens een parkmedewerkster zo'n 7-8 uur voor nodig zullen hebben. Na het ontbijt vertrekken we rond half 9. De zon staat nog niet hoog aan de hemel, dus het is nog niet heet (maar zweten doe je toch al...)
Regelmatig water drinken en niet te snel willen lopen is het devies. Het wordt een fraaie tocht. We houden een wat langere stop bij een watervalletje, een fraai idyllisch plekje. Iets na het middaguur komen we onze groepsleden Alex, Martine, Sofie, Rienk en Nienke tegen. Zij zijn in de tegenovergestelde richting begonnen aan de langere trek naar Teluk Tajor, een strand waar ze om 2 uur met de boot opgehaald worden. De meeste anderen hebben gekozen voor de kortere trek naar dit strand.
We vervolgen ons pad en lopen tussen en over boomwortels. Van een pad is soms geen sprake. Ook komen we op plekken waar het balanceren over boomstammen is om te voorkomen dat we natte voeten krijgen.
De route is overal heel goed aangegeven, dus je hoeft geen tijd te besteden aan het bestuderen van een kaart. Omstreeks half 4 arriveren we weer bij onze cabin, 7 uur gewandeld en van top tot teen bezweet! We hadden ieder 4,5 liter water meegenomen en dat is maar goed ook want we hebben er 3,5-4 gedronken! Vandaag verschillende "mierensnelwegen", een glimp van een slang, salamander/hagedis en verschillende vlinders gezien.
Gelukkig gisteravond alvast 2 blikjes cola in de koelkast gezet, zodat we meteen ons suikergehalte konden opkrikken.
Aan het begin van de avond is het verzamelen voor de barbecue. Er wordt voor ons kip, stingray (pijlstaartrog?) en krab gegrild. Verder is er nog groeten, noodles en zelfs voor friet is gezorgd! Onder het genot van water, fris danwel biertje zitten we dit alles op te peuzelen.
Na het avondeten gaan er nog 11 groepsleden mee op een nightwalk. Ze kwamen rond 10-en terug en hadden gelukkig toch e.e.a. kunnen zien: vliegende hond (soort vleermuis) met jong, slang en een aantal vogels.

• 12 Augustus 2007 - 08:45

Annie Gommans:

Erg leuk om jullie belevenissen weer te kunnen volgen. Je hebt weer een geweldige reis geboekt, dat blijkt wel uit de eerste 2 verslagen.
    Een beetje lui zweet er uit lopen, is natuurlijk voor niemand verkeerd.
    Geniet verder van deze geweldige reis.
    groetjes,
    Annie

• 12 Augustus 2007 - 09:16

Marian:

Schitterd zoals jij e.e.a. beschrijft. Volgens mij komen jullie toch wel een paar kilootjes lichter thuis, lijkt me. Wat leuk dat je 2 glazen voor je verzameling er bij hebt. Hoe vraag je dat trouwens in het Maleisisch? Enne.. die gifgroene slang.... bleef die op haar plek? Kijk uit naar de volgende verslagen!

Groetjes,

Marian
    (en van de rest van de berenfamilie natuurlijk!)

• 12 Augustus 2007 - 17:40

Ingrid En Ronald:

Silvia, uitkijken dat je niet uitglijdt???
    Nog steeds mooie belevenissen. Zijn de apen daar ook brutaal, zoals in nepal?

groetjes

• 13 Augustus 2007 - 08:05

Mam.:

Met jullie gaat alles wel goed zo te lezen.Dit is een eerste berichtje op de computer.Zo te lezen is het er prachtig, en voor de verzameling heb je er weer iets bij.Met Silvia ook alles goed?Geniet nog maar van al dat moois.Tot een volgende berichtje.
    Groetjes Mam.

• 13 Augustus 2007 - 09:15

Annette:

Jullie zijn wel hard hoor. Iedereen hier weer aan het werk en dan krijg je dagelijks dit soort pretverhalen te lezen. En ze zijn wederom jaloersmakend mooi...
    Peter, toch effe een werk-vraagje. Ik heb je wekelijkse Merlin-lijst niet en PLIE/LHH evenmin. Had jij daar nog iets anders voor geregeld?

See you!
    Annette

• 13 Augustus 2007 - 20:49

Henk Aldenhoven:

Hallo Peter en Silvia (Sylvia, Silvya),

Bedankt dat je me een attentie hebt gestuurd, zodat ik jullie excursie kan volgen. Wij vertrekken echter op 16-08 voor 2,5 weken naar Duitsland, Zwitserland en Italië of Frankrijk. Wij zijn dus enige tijd niet in de gelegenheid jullie wederwaardigheden te volgen. Maar we wensen jullie wel veel genoegen. Trouwens op 11-08 zagen wij in de omgeving van Ommen (Overijssel!!!) ook een slang van ong. 75 cm. Truus gruwde 's avonds nog!!

Met vriendelijke groet en waarschiijnlijk tot op het ijs....

Henk en Truus Aldenhoven

• 15 Augustus 2007 - 13:37

Rob:

Ha Peter en Sylvia,
    wens jullie nog een prachtige vakantie!!
    Fijn dat jullie een vakantie met gratis sauna hebben geboekt :-)

Wat is eigenlijk een mierensnelweg en hoe hard mogen zij daar rijden?

Have fun!

Rupke (en Monique)