Gundung Mulu National Park - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Peter - WaarBenJij.nu Gundung Mulu National Park - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Peter - WaarBenJij.nu

Gundung Mulu National Park

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 Augustus 2007 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Zondag 12-8 Bako NP -> Kuching -> Miri

Het heeft vannacht klaarblijkelijk behoorlijk geregend en toen we rond half 8 met de bootjes vertrokken miezerde het nog een beetje. Gisteren dus geluk gehad met de wandeling. Bij de aanlegsteiger stond de bus al klaar om ons weer naar het hotel te brengen. Daar moest eerst nog de bagage gereorganiseerd worden; wat als check-in-bagage meeging op de vlucht moest al in dus bus gezet worden. Daarna kon iedereen tot 2 uur 's middags zijn/haar gang gaan. Wij hebben eerst nog wat was afgegeven die gelukkig nog voor vertrek gewassen kon worden. Daarna was het de hoogste tijd voor een lekker stuk gebak bij "The Coffee Bean & Tea Leaf". Rond 11 uur naar een internetcafe waar ik het vorige bericht heb ingetypt. Nadat we de was hadden opgehaald nog even naar de 7-eleven voor wat last-minute shopping. Om 2 uur vertrokken we met de bus naar het vliegveld waar we afscheid namen van onze chauffeur Sli.
De vlucht naar Miri duurde ongeveer een uur. Op het vliegveld stond Andy (hij had een eerdere vlucht) ons al op te wachten. Met de bus werden we naar ons hotel gebracht waar we een lange briefing kregen over wat ons de komende (jungle)dagen allemaal te wachten stond. Met z'n allen nog gaan shoppen voor de laatste nuttige/noodzakelijke dingen zoals soort motorhandschoenen (zonder vingertoppen) en muskietennetten. De handschoenen moeten dienen als bescherming voor de beklimming/afdaling van de Pinnacles. Ook nog even de supermarkt in voor water, chips, pinda's, rozijnen en fruit. Toen iedereen de spullen bij elkaar had, zijn we met z'n allen nog gaan eten bij een door Andy uitgezocht restaurant.

Maandag 13-8 Miri -> Mulu

Een hectisch begin van de dag want de bagage moet weer gesplitst worden; alleen spullen voor de komende 4 dagen moeten mee, de rest wordt vervoerd en zien we pas terug in Brunei. Om 9 uur worden we naar het vliegveld gebracht. Daar krijgt Andy een beetje last van stress als blijkt dat Frits zijn paspoort vergeten is (de bloeddruk was klaarblijkelijk al wat gestegen vanwege onduidelijkheid over checkin/hand-bagage). Gelukkig lukt het nog om het paspoort bijtijds nog op te halen zodat we met z'n allen rond half 12 kunnen vertrekken. Voor het instappen, wordt er nog een groepsfoto gemaakt met ons toestel, een Fokker 50, als achtergrond.
Op het vliegveld van Mulu staat onze lokale gids Lin ons al op te wachten (deze keer komt Andy met een latere vlucht...). Met kleine busjes rijden we naar onze overnachtingsplek, het "Royal Mulu Resort". Dat klinkt mooi, en dat is het ook. We hadden het uit de lucht al zien liggen. Bij aankomst staat er zelfs een welkomstcommittee en iedereen krijgt een nat handdoekje om zich op te frissen en een drankje (geserveerd in een bamboebeker). Heeel jammer dat we hier slechts 1 nachtje blijven. Er wordt geluncht in een klein restaurant aan de overkant van de rivier waar dus ook het resort aan ligt.
Om 2 uur vertrekken we met de busjes voor ons middagprogramma: Canopy Skywalk en de grotten Deer Cave en Lang Cave. Alleerst de tocht tussen de boomtoppen: op zo'n 25 meter hoogte wandel je over hangbruggen tussen de boomtoppen door. Deer Cave is een enorme grot waar zo'n 2-3 miljoen (!!!) vleermuizen verblijven (en dat kun je ook ruiken...)
Lang Cave is een grote grot die vooral bekend is van de vele stalactieten en stalagmieten. Als we beide grotten hebben bezocht (zeer de moeite waard), gaan we bij een viewpoint nabij de uitgang van Deer Cave wachten op een bijzonder natuurverschijnsel. Elke avond tussen 5 en half 7, mits het niet (hard) regent, verlaten de vleermuizen de grot om op zoek te gaan naar voedsel.
We moesten even wachten, maar al vrij snel kwamen de eerste sliertjes naar buiten. Eerst waren er nog wat langere pauzes tussen de slierten, maar al vrij snel bleven ze maar komen. Echt een heel bijzonder gezicht. Dit fenomeen hebben we ruim een half uur aanschouwt. Toen moesten we terug naar de ingang van het park.
Het avondeten was ter vrije keuze: je kon in het local restaurant gaan eten, maar natuurlijk ook in het resort (a la carte of buffet). Wij kozen voor het laatste en dat was prima in orde!

Dinsdag 14-8 Mulu -> Camp 5

In zo'n resort met fatsoenlijke bedden slaap je dus heel goed! En natuurlijk hoort hier ook een uitstekend ontbijtbuffet bij met french toast, pancakes en wafels. Maar helaas moeten we om 9 uur alweer afscheid nemen van deze luxe want de longboats liggen klaar om ons naar het beginpunt van het 3-daagse jungle-avontuur te brengen. Na een kort tripje maken we een korte stop bij het Penan village. In dit dorp wonen tegenwoordig de Penan, een van oudsher nomadenstam die door de jungle trok. Het zag er allemaal erg armoedig uit. De bewoners hadden een klein marktje ingericht om lokaal gemaakte souvenirs te kopen. Ik heb na enige twijfel, toch een kleine blaaspijp gekocht (kan ik thuis wat gaan oefenen...). Daarna met de longboats verder naar de grotten Wind Cave en Clearwater Cave. Met name Clearwater Cave was indrukwekkend: 51 km lang en daarmee de langste grot van zuidoost Azie. Er loopt ook een rivier doorheen die je op een paar plekken kunt bevaren. Na het bezoek aan de grotten hebben we vlakbij geluncht: rijst, kip en groenten. Daarna nog een klein stukje met de boot naar het beginpunt van een ruim 8 km lange wandeling door de jungle naar Camp 5. Na 3,5 uur wandelen arriveerden we behoorlijk bezweet bij het Camp, onze overnachtingsplek voor de komende 2 nachten. We slapen met z'n allen in een open (dus ook verbonden met de buitenlucht) ruimte, dus aktiviteit numero uno is het ophangen van de muskietennetten. Gelukkig zijn er ook douches, al is er geen warm water. Het avondeten bestaat wederom uit rijst, kip en groenten (ik heb zo'n idee dat dit nog een keer gaat vervelen...). De avond waarin je nog wat kunt doen duurt hier niet lang, want om 10 uur gaat de generator uit. Het is dan dus echt pikkedonker en kun je het fraaie schouwspel van de vuurvliegjes aanschouwen. Vroeg naar bed is zowiezo een must vandaag, want morgen staat voor de helft van de groep de Pinnacles op het programma, een hele zware beklimming.

• 17 Augustus 2007 - 09:46

Eric Visschers:

Peter,
    Heerlijk dat uitstapje van jullie, echte ontberingen zijn jullie volgens mij nog niet tegengekomen, het eten is niet verkeerd, al begint rijst, kip en groenten misschien langzaam te vervelen. Zolang je nog niet echt zin in wormen hebt zal dat ook nog wel meevallen.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van jullie tocht dat nu komen gaat.
    Veel plezier en geniet er nog lekker van.
    groetjes, Eric.

• 17 Augustus 2007 - 12:13

Ingrid En Ronald:

Hallo,

We blijven jullie verhaaltjes met enige jaloezie volgen, het klinkt allemaal erg
    goed Gaan jullie allebei de zware beklimming doen?
    We lezen snel hoe het is gegaan.
    groetjes

• 17 Augustus 2007 - 15:57

Marian:

Hoi Peter en Silvia,

Weer een prachtig verhaal! Het lijkt me daar erg mooi. Zeker in zo'n luxe resort....hmmmmmm iets voor óns voor volgend jaar...?? Hihihihi!

Succes (gehad?) met de beklimming!

Groetjes,

Marian (en de rest van de berenfamilie)