Sao Miguel; Ponta Delgada en Fornas - Reisverslag uit São Jorge, Portugal van Peter - WaarBenJij.nu Sao Miguel; Ponta Delgada en Fornas - Reisverslag uit São Jorge, Portugal van Peter - WaarBenJij.nu

Sao Miguel; Ponta Delgada en Fornas

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 Juli 2015 | Portugal, São Jorge

Azoren 2015
Hallo allemaal,
op deze plek zal de komende tijd het verslag van onze zomervakantie 2015 verschijnen. Bestemming: de Azoren (we bezoeken 4 van de 9 eilanden). Veel leesplezier en reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

20 juli
Na het online inchecken gaat binnen 5 minuten de telefoon. De luchtvaartmaatschappij (SATA) meldt dat onze vlucht vertraging heeft (i.v.m. het slechte weer op de Azoren gisteren). Nieuwe vertrektijd 20:50 (was 17:55). Dat wordt dus een late aankomst. Gelukkig zijn we nog niet weg, anders hadden we op Schiphol moeten rondhangen. Annemiek brengt ons dus ook een paar uur later weg. Bij aankomst bagage inchecken; er klopt iets niet in het systeem, daarom moeten ze alle ticketgegevens later opnieuw invoeren. Daartoe willen ze een deel van onze ticketformulieren afscheuren. Dat dacht ik toch niet! Uiteindelijk hebben ze de gegevens maar overgeschreven. We krijgen ieder nog een voucher van 2,50 i.v.m. de vertraging. Daarna door de vernieuwde douane. Ging redelijk snel. Als we uiteindelijk bij de gate aankomen staat er een nieuwe vertrektijd: 21:45 ! Nog even op gecheckt op consuwijzer; indien vlucht langer is dan 1500 km en vertraging meer dan 3 uur heb je recht op verzorging; eten en drinken. Dat lukt echt niet voor die 2,5 euro, dus op naar de infobalie. Daar zijn we niet de enige die willen weten wat er nu aan de hand is. We krijgen te horen dat SATA geen eigen balie heeft en dat we bij de KLM moeten zijn. Dus naar de servicedesk alwaar de eerste KLM medewerkster die we spreken nog nooit van SATA gehoord heeft. De tweede KLM-er gelukkig wel, maar die wil eerst checken of ze inderdaad SATA vertegenwoordigen. Nadat hij de nodige telefoontjes heeft gepleegd komt het "verlossende" antwoord; er worden geen nieuwe vouchers uitgedeeld tenzij de vertraging meer dan 5 uur wordt. Op mijn opmerking dat dit niet in overeenstemming is met de Europese verordening is het antwoord dat we dat dan maar bij de luchtvaartmaatschappij moeten navragen (en wie was daarvan ook alweer de vertegenwoordiger op Schiphol ?!). We gaan toch maar wat eten, want de inwendige mens kan intussen wel wat gebruiken. Het is uiteindelijk kwart over 10 als de Airbus zich losmaakt van de startbaan.
Na 4 uur vliegen landen we op Ponta Delgada. Onze bagage komt zo ongeveer als laatste van de band. Maar we zijn er en er staat toch nog iemand ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen; een kwartiertje rijden vanaf het vliegveld. Behoorlijk vermoeid gaan we meteen slapen; bagage uitpakken komt morgen (ehh, dat is het eigenlijk al). Gelukkig is het hier 2 uur vroeger dan in Nederland anders zou het wel een korte nacht worden.

21 juli
Om half 8 gaat de wekker. Wandelspullen aan, ontbijten en rond 9 uur staan we klaar. In de lobby staat Jaime (onze chauffeur deze morgen) al te wachten. We willen toch nog even wat water en iets voor de lunch kopen. Gelukkig ligt de supermarkt om de hoek. Een dame (Micaelea) van de lokale reisorganisatie komt nog snel wat papieren afgeven. Eigenlijk staat vandaag de wandeling Mata do Canario - Sete Cidades op het programma. Maar onderweg naar het startpunt besluiten Silvia en ik om een langere wandeling te maken; rondom de Caldeira das Sete Cidades (die wel eindigt in Mata do Canario). Onderweg zien we in overvloed (licht)blauwe hortensia's en, iets minder maar nog steeds best veel, agapantus langs de weg. Ziet er kleurrijk uit. Het startpunt is Vista do Rei. Daar is het al behoorlijk druk. Niet zo vreemd, want je hebt vanaf deze plek een prachtig uitzicht over de 2 kratermeren; een blauw en een groen. Het pad is een goed onderhouden zandpad en regelmatig moeten we voor auto's (voor de "luie" toerist?) even aan de kant. Zo lopen we, licht stijgend of dalend naar de andere kant van de meren, waar een mooie lunchplek is.
Na de lunch stijgt de weg gestaag. We zien hele muren van (licht)blauwe hortensia's; ze worden ook echt als zodanig gebruikt (i.p.v. stenen muren). We komen uiteindelijk bij een mooi uitzichtspunt vanwaar het pad weer naar beneden gaat (eerst over een steil stuk betonpad). Na ruim 5 uur lopen komen we bij een oud aquaduct. Bij de parkeerplaats worden we al opgewacht en worden we weer terug naar het hotel gebracht.
De luchtvochtigheid is behoorlijk hoog dus, na terugkomst in het hotel, is de douche welkom (en nodig...). Daarna nog naar de boulevard gelopen, terrasje pikken, en aan het begin van de avond bij een klein restaurant prima gegeten. Het is vakantie!

22 juli
Fabio brengt ons naar het beginpunt van de wandeling die naar het Lagoa do Fogo (meer van vuur) loopt. We beginnen rond kwart voor 10, en de zandweg loopt gestaag omhoog. Na ongeveer anderhalf uur lopen komen we bij een waterleidinghuis en vervolgen we onze weg over een smal paadje dat naast een levada loopt. Een erg fraai stuk. Het laatste stuk naar het meer gaat dan weer over een soort zandweg. Bij het meer is het nog vrij rustig en een prima plek voor de lunch. Gaandeweg arriveren er steeds meer wandelaars, dus het is klaarblijkelijk toch een populaire wandeling.
We besluiten niet dezelfde weg terug te lopen, maar kiezen een alternatieve route. Deze is niet zo mooi als de weg naar boven. Omdat het continu dalen is, is het bovendien goed oppassen waar je loopt. Onderweg een paar pogingen gedaan om Fabio te bellen zodat hij weet dat hij ons weer op kan komen halen. Helaas; geen bereik. Als we bij het punt komen waar we eigenlijk zouden eindigen lukt het gelukkig wel. Maar i.p.v. een half uurtje te wachten lopen we terug naar het punt waar we vanmorgen vertrokken zijn. Al met al ruim 4 uur gelopen; een mooie wandeling.

We vragen aan Fabio of hij ons af wil zetten bij Gruta do Carvão, de lavagrotten iets buiten de stad. Daar krijgen we een korte film te zien alvorens af te dalen in deze grotten. Ze zijn gevormd toen hier lang geleden de lava nog stroomde en zien er ook iets anders uit. Je vind er bv. geen echte stalagmieten en stalactieten zoals je die in druipsteengrotten ziet. Desalniettemin toch leuk om even ondergronds te gaan (met een constante temperatuur van 15 graden ook best lekker na al dat gezweet :).

23 juli
Om 9 uur worden we opgehaald en rijden we eerst naar Furnas. De bagage wordt gedropt bij het hotel en daarna brengt Fabio ons naar het Lagoa das Furnas, het beginpunt van de korte wandeling vandaag. Furnas is DE plek op Sao Miguel waar je de thermische activiteiten kunt bekijken/beleven. Er is een klein gebied bij het meer waar je op verschillende plekken de stoom uit de aarde omhoog ziet komen. Op sommige plekken kun je wat dichter bij komen en zie je water/modder bubbelen. De aarde is hier zo heet dat er in de grond gekookt wordt. De wandeling gaat rondom het meer en ondanks dat er weinig hoogteverschil in zit, maakt de fel schijnende zon en de luchtvochtigheid dat je toch weer behoorlijk gaat zweten. Na bijna helemaal het meer rond te zijn gelopen, slaan we een weg naar een uitzichtpunt in. Vanaf daar gaat een behoorlijke steile weg (zigzag lopen) naar Furnas. In Furnas lunchen we bij Restaurante Tony's, (wereld)beroemd om het gerecht Cozido das Caldeiras. Dit zijn verschillende soorten vlees, aardappelen en groenten die gedurende zo'n 7 uur in de hete aarde zijn klaargestoomd (en we hebben vanmorgen bij het meer ook 2 bordjes gezien met de naam van het restaurant waar dus klaarblijkelijk onze lunch aan het klaarstomen was). Toen we binnenkwamen waren we verbaasd over de flinke eetzaal. Wij waren een van de eersten, maar binnen een goed half uur zaten er bijna 200 mensen te eten; een waar kippenhok...

Na de lunch nog een klein stukje naar het hotel. Inchecken en op pad naar de andere plek (aan het eind van de straat) in Furnas waar je de vulkanische activeiten van nabij kunt zien. Daar even rondgewandeld / foto's gemaakt, maar het was behoorlijk warm, dus de rest van de middag luieren.
We wilden een klein hapje eten voor het avondeten (zaten nog vol van de Cozido), maar aangezien men in de Azoren klaarblijkelijk wel van eten houdt, was zelfs een salade nog een flink bord vol.

Na het eten zijn we naar de thermaalbaden Poca da Dona Beija aan de rand van het dorp gegaan. Het water schijnt zo'n 39 graden te zijn. Nogal warm wat mij betreft, maar op zich toch best ontspannend voor een paar uurtjes.

• 25 Juli 2015 - 09:19

Jan:

Veel plezier op de Azoren, maar dat gaat zo te zien wel lukken.

• 25 Juli 2015 - 10:22

Mam:

Hoi Peter & Silvia,
    Zo te lezen is het er prachtig.
    We kregen alleen de mail binnen op ongewenste e-mails.Hoe kan dat?
    Geniet nog van de mooie natuur en van jullie vacantie.
    Groetjes pap & mam.

• 25 Juli 2015 - 11:22

Rob:

Hoi Peter en Sylvia,
    heel fijn om weer wat van jullie te lezen en wij wensen jullie een heel fijne vakantie toe!
    Nav jullie verhaal een paar suggesties/opmerkingen;
    - Dat gedoe op de luchthaven is wel heel erg typisch en jammer dat het net jullie mocht treffen.
    Wellicht dat er achteraf nog iets mogelijk is?
    - Af en toe gebruik je termen die mij nog niet bekend zijn (levada?) Zijn jullie al direct ingeburgerd ;-)?
    - Hoe warm is het daar rond deze tijd? Deze belangrijke informatie is ons nog onthouden.
    - Ik lees dat jullie letterlijk soms jullie eigen weg gaan :-)
    - Kan je uitleggen wat je bedoelt met: in de grond gekookt wordt?

Geniet ervan!
    Rob/Monique

• 27 Juli 2015 - 16:14

Wim:

Damg silvia en peter zo te lezen is het weer een geweldige vakantie.al was het begin nog niet hele maal jofel. Maar wij lezen van jullie mooie hortensi,s nou hier zijn zaterdag middag met eenbarre storm veel hortensis van die grote witte bollen plat gewaaid of wel afgebroken. Genieten jullie deze week nog even.

• 27 Juli 2015 - 20:25

Frans:

Wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Maar hoe is weer daar eigenlijk.
    Want het Azorenhoog heeft veel invloed op het weer wij kunnen verwachten. Nu is het hier echt Hollands (wolken, buien en af en toe zon)
    Maar voor jullie: Have fun!

• 27 Juli 2015 - 23:51

Peter En Silvia:

Even wat vragen beantwoorden;
    - levada: irrigatiekanaaltje (ongeveer een meter breed)
    - Het weer: tot nu toe prima; meestal zonnig, met hier en daar wat wolken. Temperatuur ongeveer 25 graden. Maar omdat de luchtvochtigheid nogal hoog is (80-90%) hoef je je niet echt in te spannen om toch de porieen aan het werk te zetten (een defecte "koppakking" is eerder regel dan uitzondering :) )
    - koken in de grond: omdat de grond op plekken zo heet is in de thermische gebieden hoef je maar een gat te graven, pan/pot erin en x uren wachten en klaar is de maaltijd.

• 06 Augustus 2015 - 15:36

Dave Dione:

Great description Peter and Silvia. Very interesting about the thermal areas and how they are used for cooking.