Tweede week - Reisverslag uit Qaqortoq, Groenland van Peter - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Qaqortoq, Groenland van Peter - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Augustus 2019 | Groenland, Qaqortoq

19 augustus - naar Uunartoq (en hot springs)
In de morgen is er nog tijd om wat door het dorpje te wandelen. Om half 12 verzamelen bij het hostel vanwaar we naar de haven wandelen. Onze vaste skipper brengt ons naar onze kampeerplek. Onderweg maken we nog een korte stop bij het gehucht Saarloq waar nog 16 mensen wonen. Net voordat we weer weg willen varen zien we in de buurt van het haventje dat een man bezig is met het villen van een zeehond. Volgens Garbriel best bijzonder dat we dat soort dingen ook echt live zien. Vlak voor de kust drijft een forse ijsberg in zee; de grootste die we tot nu toe gezien hebben. Iets later ziet onze skipper een walvis. Het is een kleine en we zien 3 keer de rugvin en een stuk rug alvorens het dier duikt.
Rond half 4 arriveren we uiteindelijk op het eiland Uunartoq. We hebben geluk want de tenten staan er al (er is een groep voor ons geweest). Eerst lunchen en dan een 10 minuten wandelen naar de hot springs. De buitentemperatuur is zo'n 9 graden en het water in de hot springs is meer dan 30 graden. Heerlijk! Zeer bijzonder dat we hier slechts met z'n 12-en zijn en het geen supertoeristische bedoeling is. Wat het nog extra bijzonder maakt is dat enkele honderden meters verder de ijsschotsen in de fjord voorbij drijven. Na het relaxen in het warme water gaan we nog een bij de kampeerplek gelegen heuvel op voor een mooi en wijds uitzicht. Wat is het hier toch prachtig.
Op het eiland staat ook een soort vakantie"huisje". De eigenaar en zijn vrouw arriveren later in de middag en zullen voor ons koken. Erg gastvrij (dat zijn de Groenlanders sowieso al). Na het eten is het bedtijd.

20 augustus - naar Kuusuak
Om de standaardtijd van half 9 is er ontbijt. Onze spullen staan in het vakantiehuisje en we kunnen dus letterlijk "aan tafel". Na het ontbijt dienen de tenten nog afgebroken te worden want het duurt weer een aantal dagen voordat er een andere groep komt en de tenten mogen niet zo blijven staan.
Om 10 uur komt de boot (met nieuwe skipper JJ) ons ophalen. Het is 50 minuten varen tot Amistaq, een verlaten mijn waar tussen 1911 en 1920 grafiet werd gedolven. Eens per jaar kwam er dan een schip om voedsel te brengen en de gedolven grafiet op te halen.
Na wederom 50 minuten varen maken we een stop in Tasiusaq een klein dorpje (80 inwoners?). Die dorpje is bekend omdat hier een 140-tal jaren geleden de gehele bevolking van de honger is omgekomen; door de strenge winter kon het niet bevoorraad worden en toen er uiteindelijk iemand kwam was iedereen gestorven.
Na nog een 20 minuten varen komen we bij onze kampeerplek; Kuusuak River Camp.
Ook hier staan de tenten er nog, dus nadat de spullen bij de tenten zijn gezet kan er meteen geluncht worden. Na de lunch is er tijd voor lezen, wandelen, vissen of dagboek bijwerken.
Om 4 uur gaan we nog een wandeling maken. Eerst lopen we naar de rivier om de watervoorraden aan te vullen (ja, je kunt hier het rivierwater drinken). We vervolgen onze weg naar een meer. Na een korte pauze lopen we naar een klein bos. Het is ooit aangelegd en schijnt het enige stukje bos in Groenland te zijn. Best raar om na alle lage begroeiing tussen naaldbomen door te lopen.
Om half 7 arriveren we weer bij de kampeerplek. Daar moet eerst de grote tipi tent worden opgezet. Dit is de gezamelijke ruimte voor koken en eten.
Na het avondeten nog even gedubt om te wachten of het noorderlicht nog te zien zal zijn maar door de bewolking hou ik het al snel voor gezien.

21 augustus - Tasermiut fjord
Bij het openen van de tent kijken we naar een nevelige wereld. Van de prachtige omgeving waar we kamperen is niks meer te zien. Slechts de dingen die niet veel hoger dan ons liggen kunnen we nog zien.
We worden om half 10 door JJ opgehaald. Nadat alle spullen en wij aan boord van de zodiac zijn, wordt koers gezet naar onze volgende kampeerplek waar we de komende 3 dagen zullen zijn. De bagage gaat van boord, maar wij gaan weer aan boord om verder te varen naar een gletsjermeer. Dat is een aftakking van de fjord en kunnen we alleen bevaren omdat het hoog water is. De zodiac komt zo dicht mogelijk bij de gletsjer en daar zien we een gletsjerwaterval waar het water met kracht in het meer stort.
We vervolgen onze weg naar de Tasermiut gletsjer. De gletsjertong ligt wat hoger dus we kunnen aan land gaan om een en ander van kortere afstand te bekijken voor zover de nog steeds aanwezige nevel het toelaat. Maar JJ blijkt een goede weerman; hij zegt dat de nevel over 10 minuten zal optrekken. Het klopt niet precies, maar heel langzaam wordt meer en meer van de grote ijsmassa zichtbaar. Op het laatst zien we zelfs de blauwe lucht boven de ijsmasssa. Wederom een prachtig plaatje.
Vervolgens varen we terug naar onze kampeerplek. De bagage moet nog een stuk naar boven gesjouwd worden waar de tenten staan (voor 2 groepen, waaronder onze groep). Nog ietsje verder en hoger staat er voor elke groep een grotere domotent (net zoals bij onze allereerste kampeerplek). Langzaam is de nevel aan het optrekken en wordt de prachtige plek waar we kamperen onthuld. De achtergrond van onze plek is werkelijk adembenemend; aan een kant verschillende vertikale kliffen die als torens in het landschap staan. Aan de andere kant de fjord met "normale" bergen als achtergrond. Hier kun je uren naar kijken. De nevel is intussen weg; er hangt nog wel bewolking maar er is genoeg blauwe lucht te zien.
Om half 2 kunnen we aan tafel voor de lunch. Het blijft ons verbazen hoeveel eten er is en Gabriel blijft benadrukken dat we vooral genoeg moeten eten. Hoewel de rest van de middag eigenlijk ter vrije besteding is stelt de groep voor om de kortere wandeling van overmorgen te lopen. Nu schijnt de zon en de weersverwachting voor overmorgen is dat er bewolking is.
Dus om half 3 gaan we op pad. De wandeling zal ons naar de voet van de massief granieten Nalumarsortoq brengen, die als een ware muur in het landschap staat. Het eerste stuk is vrij vlak en we volgen een heel smal pad dat op plekken aardig overwoekerd is. Na een kwartiertje stopt Gabriel en vraagt of we door willen gaan gezien het feit dat de berg deels aan het oog onttrokken is. Hij verwacht niet dat dat beter gaat worden. We besluiten toch door te lopen en na een tijdje begint het paadje aardig omhoog te lopen. Hoe dichter we bij de berg komen hoe indrukwekkender deze muur wordt. Het is een zeer uitdagende plek voor klimmers die graag bijna verticaal omhoog willen klimmen (deze berg/muur is groter dan El Capitan in Yosemite).
Rond half 5 arriveren we aan de plek vlak bij de voet van de berg. De bewolking is nagenoeg weg dus de berg is goed te zien. Na een uurtje pauze beginnen we aan hetzelfde paadje terug. Rond 7 uur arriveren we weer bij de tenten.

22 augustus - wandeling door vallei
Vandaag staat de lange wandeling op het programma. Zoals gebruikelijk vertrekken we weer om 10 uur. Het eerste stuk is vrij vlak met hier en daar wat geklauter om/over rotsen. Gabriel houdt een vast ritme aan; een uur wandelen wordt steeds gevolgd door een korte rustpauze. We schieten goed op want we zijn al rond kwart voor een bij de beoogde eindbestemming voor vandaag. Vandaar dat Gabriel voorstelt om nog een stuk verder door te lopen. Dat vinden allen een goed voorstel. Verder dus, nu door het morene gebied van de gletsjer totdat we uiteindelijk vlak bij het ijs staan. Met een prachtig zicht op de ijsmassa waar weer menig foto gemaakt wordt.
Na een wat langere pauze beginnen we aan de terugweg. Negen uur na vertrek komen we moe maar voldaan terug op onze kampeerplek. Nog even wat opfrissen met het ijskoude water in de rivier. Na het avondeten blijft men niet lang na-tafelen. Nog een nachtje in de tent en dan langzaam weer terug naar de bewoonde wereld.

Even iets anders; hoe werkt het hier in de wildernis als je naar de wc moet (voor een grote boodschap)? Van vorige vakanties zijn we bekend met een wc-tent. Deze staat over een gegraven gat in de grond en daar ga je gehurkt boven hangen. In Bhutan was er nog een soort klapstoeltje waar men een wc-bril op gemaakt had zodat je er ook nog bij kon gaan zitten. Niets van dit alles gedurende deze 5-daagse kampeersessie. De eerste 2 dagen moest je zelf ergens een plekje zoeken, gat graven, je boodschap in het gat deponeren en vervolgens het gat weer dichtmaken. Op de huidige plek is dat niet toegestaan. Iedereen krijgt een zakje en per 2 een rol toiletpapier. Je zoekt een rustig en indien mogelijk enigszins beschut plekje (bv. achter een ietwat grotere rots). Broek omlaag en zakje voor achteruitgang houden en gaan met die banaan...
Na gedane zaken het zakje dichtknopen en in een grote ton dumpen. Daar liggen ook nieuwe zakjes klaar.

23 augustus - vrije dag
Op deze dag zouden we eigenlijk de korte wandeling lopen. Maar goed dat we dat meteen de eerste dag hebben gedaan want het weer is beduidend slechter vandaag; er is geen berg te zien. Dus vrije dag, bv. om te lezen. Silvia en ik maken een groentesalade voor de lunch. De sla wordt in de river gewassen. Na de lunch nog even relaxen. Om 3 uur gaan we wandelen in de buurt van het kamp. Er ligt een heuvel vlakbij met een mooi uitzicht over het kamp. Dan zie je nog beter hoe klein het kamp is in deze wildernis. We zien ook een Inuit graf; de Inuit werden vroeger boven de grond begraven en dan werden er stenen/kleine rotsen bovenop gelegd. Tenslotte nog even naar het strand alvorens terug te keren naar het kamp.

24 augustus - naar Nanortalik
Als we opstaan is het grijs buiten, maar de bergen zijn wel redelijk goed te zien. Na het ontbijt rustig de spullen weer inpakken. En dan de spullen naar het strand sjouwen. Volgens de planning worden we om half 1 opgehaald door JJ in de zodiac, maar dat wordt uiteindelijk een half uurtje later. Het is ruim een uur varen naar Nanortaliq. Dit is de op een na grootste plaats van Zuid-Groenland met ongeveer 2300 inwoners. Ons hostel ligt vlak aan de haven en er zijn 6 tweepersoons kamers. Eindelijk weer een bed. Gabriel stelt voor om eerst inkopen te doen voor het avondeten. We willen graag ook nog voor souvenirs op pad, maar het plaatselijke toeristenkantoor is nog maar 3 minuten open. Morgenvroeg dan maar en dan kunnen we ook het plaatselijke museum bezoeken. In de supermarkt koopt iedereen iets voor zijn/haar avondeten. Er is wel een restaurant in het plaatselijke hotel, maar dat wordt ons afgeraden. In het hostel is 1 douche en daar wil iedereen natuurlijk na 5 dagen graag gebruik van maken.
Om half 7 is het verzamelen voor een wandeling door het dorp. Maar eerst heeft Gabriel een update voor het programma voor morgen. In plaats van na de middag moeten we om 8 uur vertrekken in verband met de verwachte sterke wind. Men wil het risico dat we dinsdag niet op het vliegveld zijn zoveel mogelijk minimaliseren. Dus geen souvenir shopping en museum, maar (voor het eerst) vroeg opstaan.
Na deze ietwat tegenvaller alsnog de wandeling door het dorp. Vlakbij ligt het museum; een verzameling gebouwtjes die we nu dus niet van binnen kunnen bekijken, maar je kunt wel over het terrein lopen. Er staat o.a. een replica van een turfhuisje. Dit type huisjes (als je het al een huisje kunt noemen) werd bewoond tot in 1978! Verder is het dorpje een beetje een troosteloze boel vinden wij. En het is nu zomer, hoe moet het hier zijn in de winter als men slechts 4 uur daglicht heeft.
Na terugkomst maakt eenieder zijn/haar avondeten klaar. Rond kwart over 10 komt Gabi met het verzoek om nog niet te gaan slapen want er komt nog een update. We hoeven niet om 8 uur te vertrekken, maar hoe laat dan wel dat komt hij nog vertellen.
Nu, 11 uur, komt Gabriel vertellen dat we om 11 uur vertrekken (met ontbijt om half 9 zoals elke morgen).

• 26 Augustus 2019 - 09:22

Ien Theelen:

dat is toch lekker avontuurlijk genieten hè.
    groetjes, Hay en Ien

• 26 Augustus 2019 - 10:21

Loek:

Mooie echte ongerepte natuur gezien. Lijkt mij fantastisch.
    Jullie zijn op tijd er geweest. Trump wil Groenland kopen. Denemarken heel beledigd. Zal er uiteindelijk ook niet van komen.
    Ik zie jullie woensdag. Goeie reis terug.

• 26 Augustus 2019 - 14:18

Frans:

Mooie verslagen Peter.
    Het volgende verslag lees ik vanuit ons vakantieadres ergens in de Alpen, misschien wel tijdens een wandeling in de Dolomieten of fietstocht nabij het Tauern gebergte.
    Groet,

Frans

• 26 Augustus 2019 - 17:26

Marian:

Geniet van deze mooie reis! Lekkere temperaturen daar; hier weer kleine hittegolf!

Groetjes,

Marian

• 30 Augustus 2019 - 09:53

Rob :

Knap hoe mooi en gedetailleerd jullie dit bij kunnen houden. De natuur lijkt me adembenemend mooi, de faciliteiten zijn wat primitiever. Het verhaal over de wc is op zijn minst interessant :-). En dus wel souveniers, mooi laatste bericht.