Eerste week - Reisverslag uit Narsaq, Groenland van Peter - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Narsaq, Groenland van Peter - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 Augustus 2019 | Groenland, Narsaq

Er zijn weer de nodige maanden verstreken sinds onze reis naar het koninkrijk Bhutan. Dit jaar zoeken we het wat dichter bij huis en blijven we in Europa. We gaan naar het grootste eiland ter wereld (Australie niet meegeteld, want dat is een continent) en dat eiland hoort bij Denemarken; Groenland. Het zuidelijke stukje om precies te zijn.

12 augustus - naar Reykjavik
De reis naar Groenland verloopt in etappes, waarvan de eerste ons naar Reykjavik zal brengen. Loek brengt ons naar Flughafen Duesseldorf. Inchecken en bagage afgeven en vervolgens door de security; het verloopt allemaal voorspoedig. Vertrektijd zou 14.00 moeten zijn, maar de takeoff is 20 minuten later. Vlucht duurt bijna 3 uur. Aan boord alvast de bustickets kunnen kopen voor de Flybus die van Keflavik International Airport naar de busterminal in Reykjavik rijdt. Rond 5 uur lokale tijd (het is hier 2 uur vroeger dan in NL) arriveren we bij onze B&B. Nog even wat uitleg van de eigenaresse gekregen en dan op pad. We lopen naar de grote kerk; 11 jaar geleden begon onze 3-weekse IJslandreis in Reykjavik en toen stond de kerk deels in de steigers. Nu niet meer en we hebben nu ook de kerk van binnen kunnen zien. Heel apart, super minimalistisch. Plat gezegd: erg kaal.
Daarna eten bij klein restaurantje. De prijzen zijn fors te noemen; 6,5 euro voor een glas bier! Het eten smaakt verder prima. Het is trouwens behoorlijk fris hier; een graad of 8. Hmm, als dat in Groenland ook zo is dan hebben we misschien niet genoeg warme kleding bij ons. Dat zien we daar dan wel weer.

13 augustus - verder naar Groenland
Na een ontbijt in de B&B gaan we te voet naar het Reykjavik Airport. Dit is het kleine vliegveld dat vlak bij het centrum ligt en vanaf onze B&B maar een half uurtje lopen is. Daar aangekomen staat onze vlucht nog niet op het beeldscherm. De bagage kan ook nog niet ingecheckt worden; dat kan pas 1,5 uur voor vertrek. Wachten dus. En dat wachten gaat lang duren. Een Amerikaanse die dezelfde vlucht heeft, heeft een mailtje gekregen dat de vlucht voorlopig niet gaat vertrekken! Dus geen vertrek om 11.15. Wanneer dan wel is onduidelijk; er wordt om 12.15 opnieuw gekeken naar de weerssituatie in Narsarsuaq, onze bestemming in Groenland.
Gelukkig krijgen we na het nodige wachten te horen dat de vlucht om 14.00 gaat vertrekken. Om half 1 dus bagage inchecken en daarna gaan we toch maar even lunchen in het kleine cafetaria van het vliegveld. Het is uiteindelijk 20 over 2 als het 2-motorige propellortoestel het luchtruim kiest. Vluchtduur 2 uur en 20 minuten.
Ondanks de plek aan het raam is er behalve een dicht wolkendek niet veel te zien. Totdat de daling het vliegtuig onder de wolken brengt en er een prachtige wereld met heel veel ijs in de vorm van gletsjers aan ons getoond wordt.
Na de landing even wachten op de bagage en dan naar het aankomsthokje want meer is het niet. Onze reisleider Gabriel staat ons al op te wachten. Buiten wachten tot dat de groep compleet is. Naast onze reisleider uit Argentinie, zijn er 2 stellen uit Italie, 4 dames uit Spanje, 2 dames uit Australie en wij natuurlijk.
De bagage wordt buiten tegen een hek gezet en we beginnen meteen met een wandeling naar een uitzichtspunt. Reden is dat we moeten afwachten of we vandaag nog met de boot naar de overkant kunnen worden gebracht. Tot op heden waait het (veel) te hard. Bij het uitzichtspunt kun je in de verte een gletsjer zien liggen. Daar gaan we er de komende 2 weken ongetwijfeld meer van zien.
Als we weer beneden zijn gaan we op het terras zitten bij het Blue Ice cafe. Als je uit de wind zit is het prima uit te houden; de temperatuur is zo'n 16 graden. Gabriel gebruikt de tijd om wat uitleg over de reis te geven en over waar we nu zijn. Narsarsuaq was in de Tweede Wereldoorlog een Amerikaanse basis met 3000 mensen. Nu is het nog een gehucht waar 120 mensen wonen en die zijn werkzaam bij het vliegveld of het hotel.
Om 6 uur sluit het cafe maar we mogen op het terras blijven zitten. Een kwartiertje later komt er eindelijk duidelijkheid; de boottocht gaat vandaag niet meer door. Maar er zal gezorgd worden voor eten en een slaapplek. Er zijn meerdere groepen die in dezelfde situatie zitten. We kunnen eten in het plaatselijke hotel. Het is een buffetje maar de plotselinge toeloop zorgt wel voor wat uitdagingen. Maar uiteindelijk heeft iedereen wat kunnen eten. Daarna met z'n allen naar het dorpshuis. Er liggen 2 stapels schuimrubber matrassen en eenieder kan een slaapplek zoeken in een van de ruimtjes. Met 20 man in de grootste ruimte; het is alsof je weer op kamp gaat. Anyway het is er droog en warm genoeg en iedereen gaat vroeg slapen.

14 augustus - eerste wandelingen en kajakken
Iedereen is al vroeg wakker. Vanaf half 7 kan er ontbeten worden in het hotel. Silvia en ik gaan rond 7 uur ontbijten. Het ontbijt is prima en er is keus genoeg (zal tijdens het kamperen wel wat anders zijn). Om 8 uur verzamelen bij het dorpshuis vanwaar we gezamenlijk naar het haventje lopen. Daar ligt de zodiac met stuurman al op ons te wachten. De groep vormt een menselijke keten om de bagage vanaf de kade in de boot te krijgen. We krijgen ook allemaal een dikke jas die we de rest van de reis bij ons moeten houden voor de boottochten. Nu is het slechts een overtochtje van 10 minuten, maar klaarblijkelijk zitten we later deze reis wel eens 2-3 uur op de boot. En met een watertemperatuur van 3 graden en mogelijk stevige wind kun je een dikke jas wel gebruiken.
Aan de overkant gekomen bevinden we ons in Qassiarsuk. Klein stukje lopen tot onze overnachtingsplek. Omdat het hostel vol is krijgt de groep een huisje. Wij hebben zelfs een eigen kamertje. Na een korte pauze vertrekken we om 10 uur voor een wandeling van zo'n 7 km naar Tasilusaq, niet meer dan een paar huizen. Bij een van die huizen krijgen we de kleding voor het kajakken. Vandaar is het nog een kwartiertje naar de plek waar de kajaks liggen. Daar krijgen we eerst nog een uitgebreide uitleg alvorens de 2-persoons kajaks te water gaan. Het wordt een mooie tocht waar we langzaam stukken ijs tot uiteindelijk behoorlijke ijsschotsen in het water zien liggen. Ook zien we twee keer een zeehond. Na 2,5 uur peddelen is het mooi geweest en worden de kajaks weer op het droge gelegd en lopen we terug naar het huis waar we de kleding weer inleveren. Het is al na 4-en als we aan de lunch beginnen. Die gaat er wel in na de inspanningen deze dag.
Maar die zijn nog niet ten einde want we moeten natuurlijk nog terug naar ons hostel. Rond half 6 beginnen we aan de terugweg. Gabriel kiest een andere route die mooier maar ook iets langer is dan die van vanmorgen. Het is uiteindelijk 10 voor 8 als we weer bij ons huisje zijn. Om 10 uur kunnen we aan tafel.

15 augustus - naar eerste kampeerplek
Iedereen heeft een duffelbag gekregen om indien gewenst daar de bagage in te doen. De rest blijft dan achter in de eigen tas. Na het ontbijt lopen we met dagrugzak naar de haven waar een zodiac ons weer naar Narsarsuaq brengt. Daar worden we met een pickup en landrover naar het begin van de wandeling gebracht. De wandeling vandaag gaat door de bloemenvallei waar ooit een gletsjer was. Ondanks dat het augustus is staat er vanalles in bloei. Bijvoorbeeld een bloem die arctisch katoen heet. Het blijft nog even relatief vlak, maar dan gaat het een hele tijd stevig omhoog. Er hangt een touw maar dat mogen we niet gebruiken om ons aan op te trekken, gezien de onbetrouwbare staat. Dus met handen en voeten. Boven een mooi uitzicht over de vallei. Verder lopend komen we nog langs een meer totdat we uiteindelijk bij een prachtig uitzichtspunt komen waar je uitkijkt op de Kiattut gletsjer. Prima plek voor de lunch. Hierna dezelfde route terug en daarbij is het afdalen op plekken best lastig. Als we weer in de vallei zijn moeten we nog stevig doorlopen; we moeten de boot van half 5 halen. De zodiac ligt klaar in de haven en onze bagage is al aan boord.
De dikke jas aan en zittend op de rand van de zodiac beginnen we aan een 2 uur durende tocht naar onze kampeerplek voor de komende dagen. Behendig navigerend tussen de kleine en soms wat grotere ijsschotsen vaart onze kapitein met een behoorlijke snelheid ons eerst naar Narsaq waar we na een uurtje aankomen. We kunnen even van de boot af zodat proviand aan boord kan worden genomen. Dan nog een uurtje verder varen tot de Qaleraliq gletsjer met drie uiteindes die in de fjord uitkomen. Wat een geweldige plek om te kamperen. Onze huisvesting voor de komende 3 nachten zijn zogenaamde domotenten. Die lijken op een iglo (passend plaatje in deze omgeving). Je kunt er goed rechtop in staan er staan 2 stapelveldbedden. De groep wordt verdeeld en er is dus een "Spaanse" tent, een
"Italiaanse" tent en tent voor "Rest of the world". Daarnaast is er nog een grotere domotent waar gekookt en gegeten wordt. Dat gaat goed komen.

16 augustus - wandeling
Best goede nachtrust gehad en gelukkig niet echt koud gehad. Om half 9 ontbijt in de centrale domotent. Daar kregen we te horen dat het programma gewijzigd is en we toch vandaag de gewone wandeling gaan doen in plaats van de gletsjer wandeling. Dus kleding aanpassen. Om 10 uur vertrek. Eerst stuk lopen naar een meer. We lopen door een dal waar ooit de gletsjer nog was. Nu die er niet meer is, is het een aparte en vrij kale omgeving. Vlak bij een meer zien we in de verte een aantal rendieren en samen met 2 groepsleden loop ik richting de dieren om foto's te maken. Daarna een korte pauze bij het meer alvorens we te horen krijgen dat we ook vandaag naar de top van een heuvel gaan, 400 meter omhoog dus.. Bij een tussen(s)top hebben we al een prachtig uitzicht over de 3 gletsjers. Als je dan hoort dat slechts 5 jaar geleden het een grote gletjsermuur was, kunnen we nu met eigen ogen zien hoeveel ijs er in die korte tijd verdwenen is.
Nog een stuk doorlopen tot de top voor een werkelijk fenomenaal uitzicht. Hiervoor zijn we naar Groenland gekomen. We gebruiken ook de lunch hier en nemen daarvoor ruim de tijd zodat er meer dan voldoende tijd is om van deze plek te genieten.
Vervolgens ongeveer dezelfde weg terug. Rond 5 uur zijn we terug op de kampeerplek. Aangezien het avondeten pas om 8 uur is ga ik nog naar een heuveltop om van daaruit een mooi uitzicht te hebben van het hele kamp met de gletsjers op de achtergrond. Het avondeten wordt vandaag gemaakt door een Italiaans stel. Pasta dus, en die smaakt prima! Ik twijfel nog even om lang op te blijven om eventueel het noorderlicht te zien, maar aangezien het is nog vrijwel volle maan is ga ik toch maar slapen.

17 augustus - wandelen op een gletsjer
Bij het opstaan lijkt het ander weer; boven het water hangt een vrij dichte mist. De gletsjers aan de overkant zijn niet te zien. Beetje balen want vandaag staan een boottocht langs de gletsjers gevolgd door een wandeling op een gletsjer op het programma. Eerst maar eens ontbijten en dan maar eens kijken of de mist minder is geworden. Bij het ontbijt horen we dat vannacht het noorderlicht toch goed te zien is geweest. Toch maar een keertje opblijven.
Om 10 uur is het tijd om te vertrekken en gelukkig is de mist enigszins opgetrokken. Met een zodiac varen we eerst naar de gletsjer aan de overkant. Onderweg liggen een paar flinke ijsschotsen. Eentje heeft een zeer breed scala aan kleuren blauw; prachtig om te zien. Iets later varen we langs de gletsjerwand. Een indrukwekkend gezicht en ook hier zie je op verschillende plekken verschillende kleuren, varierend van wit, via lichtblauwe kleuren tot intens blauw.
Daarna doorvaren naar de meest linker gletsjer (die we vanaf de kampeerplek niet kunnen zien). Minder fraai in vergelijking met de eerste maar aan de zijkant een flinke waterval. Niet qua hoogte of breedte, maar de hoeveelheid water die met kracht uit de gletsjer komt. Allemaal smeltwater dus. Nu zie je dus hoe snel het smelten van zo'n gletsjer gaat.
Dan door naar de middelste gletsjer waarvoor we aan land gaan. Daar laten we de dagrukzakken achter en de lunchspullen achter. Eerst een stukje naar boven lopen over grijze stenen en gesteente. Net voor de gletsjer krijgen we de gletsjerwandelspullen; helm, klimgordel en steigijzers met uitleg hoe e.e.a. aan te doen en te gebruiken. De gletsjertocht is zeer fraai en we gaan een stuk hoger dan ik verwacht had. Onderweg op plekken wat uitleg en genoeg tijd om foto's te maken.
Na ongeveer 2 uur zijn we weer op de lunchplek. Wandelen op ijs maakt hongerig.
We worden weer opgehaald en worden met de zodiac terug gebracht naar de kampeerplek. Rest van de middag ter vrije besteding.
Na het lekkere avondeten vertelt Gabriel wat er morgen op het programma staat. Het programma is wederom gewijzigd; we worden waarschijnlijk pas om 4 uur 's middags opgehaald. Bij een andere groep is het goed fout gegaan; er blijkt iemand een enkel gebroken te hebben. Die persoon is met een helikopter opgehaald en naar een ziekenhuis gebracht. De rest van die groep moet nog met de boot opgehaald worden. Pff, zo kan het dus ook gaan :(
In de avond begint het zachtjes te miezeren. Geen noorderlicht te zien vannacht dus.

18 augustus - naar Narsaq
Het heeft behoorlijk geregend vannacht. Bij het opstaan is het grijs buiten en miezert het nog. We beseffen dat we tot nu toe echt heel veel geluk met het weer hebben gehad met overwegend blauwe luchten.
Bij het ontbijt krijgen we te horen dat geprobeerd zal worden om ons om 2 uur op te halen. Tot die tijd kunnen we onze eigen gang gaan. Gezien het weer is er geen animo om nog een korte wandeling te gaan maken. Een 6-tal gaat het kaartspel phase 10 spelen, wat ook in Australie bekend blijkt te zijn.
Na het middaguur nog even lunchen in de grote domo. We krijgen dan ook bericht dat we toch wat eerder opgehaald worden; rond kwart over 2. Bagage alvast naar de aanlegplek gesjouwd en toen de zodiac arriveerde kon alles en iedereen aan boord. Na een uurtje varen arriveren we in Narsaq. Dit is de op twee na grootste plaats in Zuid-Groenland. Grootte is nogal relatief want er wonen slechts 900 mensen. Allereerst een bezoek aan de plaatselijke supermarkt. Deze is best groot en heeft een zeer ruim assortiment varierend van de gebruikelijke supermarkt artikelen tot aan kleding, kampeerspullen, speelgoed en spellen toe. Natuurlijk ook even wat "voor bij de koffie" gekocht. Nog een klein stukje lopen totdat we bij het hostel zijn. We zijn de enige groep dus ieder stel krijgt een eigen kamer en de rest deelt een grote kamer. Na 3 dagen kamperen is een warme douche zeer aangenaam (en bovendien ook hoognodig :) ).
Om 6 uur gaan we op pad voor een rondwandeling door het plaatsje. Bij het haven gedeelte voor de vissers staan allemaal kleine hutjes waar de vissers hun spullen in bewaren of de vangst bewerkt wordt. Bij een wat groter huisje staat de deur open en mogen we even binnen kijken. Daar is een mevrouw de huid van een zeehond aan het schoonmaken; met een scherp halfrond mes wordt het vet van de huid gescheiden. Wel bijzonder om te zien. Iets verder lopend komen we bij de plek waar de vangst aan wal gebracht is; er liggen namelijk 2 (gevilde) zeehondkoppen....
Nog iets verder is er een soort goot die vanaf de kant richting water gaat. Blijkt dat dit een poepgoot is. Even uitleggen; bij veel huizen hier wordt de grote boodschap nog aan huis opgehaald en als alles dan verzameld is wordt het via de goot in de fjord gedumpt. Ander land, andere gebruiken en gewoontes.
De wandeling eindigt bij het plaatselijke hotel waar we met z'n negenen eten. De keuze is beperkt; vis of lam maar het eten smaakt prima. Ook met het plaatselijk gebrouwen bier is niks mis mee!

Morgen vertrekken we voor 5 dagen kamperen. Dus een volgend bericht zal even op zich laten wachten totdat we weer in de bewoonde wereld zijn.

• 19 Augustus 2019 - 08:34

André:

Hallo Peter en Silvia,

weer een avontuurlijke vakantie! Een totaal andere wereld die ook nog eens snel veranderd.

Ik meen me te herinneren dat 'dankzij' de 1 graad opwarming van de aarde er ook een aantal groentes gekweekt kan worden op Groenland. Of dit de opwarming van de aarde goed praat? Denk het niet. :)

Geniet van de ijzige omgeving, enne... slapen kan altid nog in Nederland. Het Noorderlicht is slechts zelden te zien in Nederland.

Geniet!

André

• 19 Augustus 2019 - 13:07

Rob Jetten:

Hoi Peter en Silvia,
    allereerst een mooi vervolg van jullie vakantie gewenst! In het begin een beetje back to the basics lijkt het wel (propellervliegtuig, aankomsthokje, slapen op matras op de grond, etc). Maar jullie hebben er zeker wat voor over om het mooie Groenland te ontdekken. Geniet ervan!

• 19 Augustus 2019 - 14:08

Marlies Stols:

Hoi Peter en Silvia, wat leuk om het verslag te lezen. Jullie hebben al mooie dagen gehad, en er volgt nog meer. Ga lekker genieten, fijne vakantie. En Silvia ik kom tzt naar de foto's kijken, en dan wil ik alle verhalen horen. Goede dagen, groetjes, Marlies

• 19 Augustus 2019 - 15:53

Ingrid:

Hoi Peter en Silvia. Wat een mooi verhaal al weer van de eerste week. Dode zeehonden zouden niet op mijn lijstje staan maar daar is het eten. Denk je dat dat ook nog gaat proeven? Of gaat het alleen om de huid? Veel plezier.verder. Was het dingetje bij de koffie lekker?
    Gr ingrid

• 23 Augustus 2019 - 11:31

Jo Litjens:

Hoi Peter & Silvia,zo te lezen zijn jullie weer een hele ervaring rijker en hebben jullie met eigen ogen kunnen zien wat de opwarming van de aarde doet.Geniet nog van de verdere reis.
    Hier voorspellen ze voor het weekend weer 30 graden.
    Tot ziens.

• 23 Augustus 2019 - 12:29

Jan:

Plezier op Groenland!

• 24 Augustus 2019 - 16:12

Nel:

Dat klinkt bijzonder zeg! Back to basics in een prachtige omgeving. Ik ben jaloers enne, geniet er van!