De eerste dagen op Maleisisch Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Peter - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Maleisisch Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Peter - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Maleisisch Borneo

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

10 Augustus 2007 | Maleisië, Kuching

Hallo allemaal,
het heeft even geduurd, maar nu is er even tijd om wat van onze belevenissen tot nu toe in te typen. Er zijn hier niet zo veel internetcafé's, en we zijn ook vaak onderweg of in de jungle (of ergens daar in de buurt). Maar goed, nu dus de eerste dagen.

Zondag 5 augustus Op reis
Rond half een (dus met een half uurtje vertraging) vertrokken vanaf Schiphol voor de ruim 11,5 uur durende vlucht naar Kuala Lumpur. Vlucht verloopt goed, verzorging aan bord is prima en iedereen heeft z'n eigen tv-schermpje waarop je o.a. een behoorlijk grote keus heb uit (recente) speelfilms. Redelijk wat turbulentie, dus niet iedereen kon de slaap goed vatten.

Maandag 6 augustus Aankomst in Maleisie
Iets na 6-en in de ochtend lokale tijd (tijdsverschil met Nederland is 6 uur) landen we in Kuala Lumpur, waar het op dat tijdstip reeds 26 graden is. We gaan door de immigratie en nemen alvast wat lokale valuta (ringits) op. We moeten nog verder met een binnenlandse vlucht, die om kwart voor 9 uiteindelijk vertrekt. Om kwart over 10 komen we dan aan in Kuching in de staat Sarawak. Omdat Maleisie een federatie is en we dus in een andere staat zijn aangekomen, mogen we nogmaals een stempel halen bij de immigratie.
Andy, onze lokale gids, staat ons al op te wachten, samen met onze chauffeur Sli. Als de groep compleet is (20 personen) vertrekken we naar het hotel. Dat ziet er goed uit en gelukkig is er airco op de kamers want het is hier heel vochtig, dus bij de geringste inspanning lopen de zweetdruppels al over je lijf.
Na een introduktie over wat algemene zaken en met wat meer detail over de komende dagen gaan de meesten 's middags nog mee op een citytrip. Aardige trip, waarbij we ook even over de lokale bazaar gewandeld hebben en wat van het lokale eten hebben geproefd. Met name een soort pindapannekoek is erg lekker.
's Avonds gaat iedereen eten in een restaurant van zijn of haar keuze.

Dinsdag 8 augustus Naar Iban longhouse
We hebben de bagage gesplits: je hoeft alleen spullen mee te nemen die je voor de komende 2 dagen nodig hebt. Rond 8 uur vertrekken we en onze eerste stop is een Oerang Oetang rehabilitation center. Hier worden oerang oetangs uit gevangschap of die ziek zijn opgevangen en weer voorbereid op terugkeer naar de jungle. Om 9 uur krijgen ze eten (op zich raar, want dat krijgen ze in het wild neem ik aan toch niet). Maar het levert wel mooie plaatjes op want je kunt ze van behoorlijk dichtbij zien. We hebben geluk want er zijn er behoorlijk wat, waaronder een aantal vrouwtjes met kleintjes en er is ook nog een mannetje (al kun je dat tje beter weglaten, want het is een behoorlijk uit de kluiten gewassen beest!).
Daarna verder met de bus naar Sirian, waar we de lokale markt bezoeken. Hier kun je vanalles krijgen en er worden door de meeste reisgenoten dan ook inkopen gedaan. Niet alles ziet er even smakelijk uit: het wasteiltje met duimdikke wormen loopt iedereen toch voorbij...
Weer verder met de bus naar Lachau waar we onze lunchstop hebben. Onze gids heeft vantevoren al gebeld zodat het eten snel op tafel staat. Je kunt hier dus voor 2-3 euro prima eten en voor dit bedrag krijg je een flesje water en er worden 6 verschillende gerechten op tafel gezet). Na de lunch nog even wat boodschappen doen: kadootjes voor de chief van de longhouse waar we naartoe gaan. Dit is gebruikelijk als teken van dankbaarheid voor de gastvrijheid. Het meest worden schoolspullen (schriften, potloden etc) voor de kinderen gekocht, maar ook zeep is welkom.
Rond half 6 arriveren we bij het longhouse. Er is een speciaal guesthouse voor de toeristen en er is een apart gebouw met "douches" en toiletten.
Het avondeten smaakt prima: rijst met verschillende groenten en vlees en banaan en sinaasappelstukjes toe. Later op de avond gaan we naar het hoofd longhouse waar we worden ontvangen door de chief. Er wordt natuurlijk een demonstratie gegeven van hun lokale dansen en we krijgen allemaal een glaasje rijstwijn (best lekker). Een oudere man van de stam heeft schijnbaar nog zelf wat gebrouwen, want die komt met veel plezier bij de meesten nog wat van zijn eigen brouwsel inschudden en dat was een stuk sterker! Nadat we zelf ook nog allemaal even een dans meegedaan hebben, is er nog gelegenheid om bij de lokale bevolking wat (eigengemaakte) souvenirs te kopen. Rond half 12 gaan de meesten slapen, maar dat valt niet mee want het is heel warm.

Woensdag 8 augustus
Om 8 uur kunnen we aan tafel voor het ontbijt: sneetjes brood met scrambled egg, kokosnoot of blueberry jam en een soort gebakken banaan. Na het ontbijt krijgen we eerst een korte demonstratie hanengevechten gevolgd door een demonstratie blaaspijpschieten. Dat ging mij, tot hilariteit van de rest, dus niet goed af. Silvia schoot (blies?) meteen raak.
De rest van de morgen stond onze eerste echte junglewandeling op het programma. Eerst een stukje met de longboat (soort lange kano met motor), daarna 1,5-2 uur door de bush, waarbij regelmatig het pad nog vrijgekapt moest worden. Op zich goed te doen, maar het zweet stroomt letterlijk over je hele lichaam. Veel respect voor onze oudste reisgenoot Frits (bijna 72 jaar), die deze tocht goed volbrengt! Aan het eind van de tocht wachten de longboats om ons bij de lunchplek af te zetten. De lunch is klaargemaakt in bamboe en zo krijg je dus bv. bamboescheuten in bamboe klaargemaakt (en rijst natuurlijk). De meesten namen nog even een duik in de rivier om af te koelen.
Na de lunch een wat langere tocht tot bij een dorpje waar we kort een longhouse bezoeken. Hierna verder over het water tot bij een plek waar we weer even kunnen afkoelen in het (sterk stromende) water. We vertrekken hier wat eerder dan gepland omdat er toch wat donkere wolken komen, maar bij terugkomst bij ons longhouse is het nog steeds droog. Even douchen (al is het maar voor het idee, want je zweet in no-time weer). De rest van de middag en avond wordt al kletsend en kaartend doorgebracht. Het avondeten is trouwens wederom prima.

• 10 Augustus 2007 - 05:55

Loek:

Alweer een heel interessante trip. Herinneringen van Suriname duiken weer op. Jungle, varen in een koreaal (longboat)en het zweten komt mij heel bekend voor. Zelfs de smakelijke en onsmakelijk (uitziende) gerechten spreken tot mijn verbeelding. Hebben jullie geen last meer gehad van vermoeide benen en of blaren na de Strand6daagse? Ik wens jullie nog enorm veel plezier en een fijne tijd in Maleisië en Borneo.
    groeten Jacqueline en Loek

• 10 Augustus 2007 - 11:32

Monique:

Klinkt allemaal weer erg leuk maar zwemmen in een riviertje? geen krokodillen, rare beestjes of gevaarlijke insekten daar in de bush?
    Veel plezier samen.
    Groetjes Monique , Jack en de meiden.

• 10 Augustus 2007 - 16:25

Emiel & Saskia:

Ach.....gelukkig is het leven hier in Berghem gerieflijker...
    Geen lange vluchten, geen turbulentie, geen angstaanjagende mannetjes apen (zelfs Bokito is getemd), geen te warme nachten, geen genante blaaspijpdemonstraties......

zucht.....
    we doen ons best om het niet erg te vinden om thuis te zijn.
    Veel plezier samen.
    Emiel & Saskia

• 10 Augustus 2007 - 19:16

Ingrid En Ronald:

Nog maar enkele dagen daar en nu al veel gezien gedaan, of niet? Wel goed voor je gewicht al dat zweten??! Let maar op dat je super veel drinkt en niet aan de diarree raakt. Waarom hebben jullie niet een wormpje geprobeerd, je weet niet half hoe lekker ze zijn.

Houd ons op de hoogte en veel plezier. Je schrijft goed, peter.

groetjes ingrid en ronald

• 10 Augustus 2007 - 20:00

Marcel En Karin:

Hoi Peter en Silvia,

het begin van de reis ziet er erg goed uit, dat belooft wat voor de rest! Heel veel plezier nog daar en als wij terug zijn van vakantie lezen we graag verder!

groetjes,
    Marcel, Karin, Tim en Sanne

• 12 Augustus 2007 - 04:34

Peter & Silvia:

Allereerst bedankt voor de leuke reakties! Inderdaad geen last van vermoeide benen meer van de strand6daagse. De krokodillen zitten een stuk verder stroomafwaarts en het water stroom snel, dus met de rest van de beestjes valt het (hopelijk) wel mee. Behalve met de muggen dan ;)

• 12 Augustus 2007 - 07:37

Lyda:

Wat een belevenissen in die paar dagen tijd. Het zal voor jullie best een hele beleving zijn omdat je dit heel graag wilde.Als ik dit allemaal zo lees, blijf ik toch maar liever thuis om voor Silvia's planten te zorgen.
    Ik wens jullie nog een heel fijne tijd en zie de volgende verslagen met belangstelling tegemoet. Veel plezier
    Lyda