Eerste bericht - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Peter - WaarBenJij.nu Eerste bericht - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Peter - WaarBenJij.nu

Eerste bericht

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 Augustus 2008 | IJsland, Reykjavik

Hallo allemaal,
we zijn intussen al twee weken onderweg in IJsland en hebben al ruim 2000 km achter ons. Dagboek bijhouden hier via internet gaat niet echt super. Er is vaak wel internet, maar de tijd die je achter de computer mag zitten is meestal beperkt tot 15 of 20 minuten (waarna je ook automatisch wordt uitgelogd). Dat schiet dus niet echt op. Vandaag zitten we bij een farmhouse waar de computer weliswaar langzaam is, maar de tijd niet direkt beperkt. Een eerste bericht dus.

We zitten intussen aan de oostkust. Tot nu toe al het nodige gezien: veel watervallen in alle soorten en maten, (pseudo)kraters die we voorbij en op gelopen zijn, pruttelende modderpoelen en heeeeeel veel leegte (in dit land is nog plek zat). Over die watervallen: gisteren hebben we de Dettifoss bezocht. Dit is de krachtigste waterval van Europa waar gemiddeld 193 kubieke meter water per SECONDE naar beneden valt. Een heel indrukwekkend gezicht. De 3 dagen daarvoor hebben we doorgebracht bij het meer van Mývatn. Dit wordt ook wel het muggenmeer genoemd. En inderdaad, die zitten er meeeer dan genoeg, vooral vlakbij de waterkant. Ondanks dat ze er geen moeite mee hebben in mond, neus of oren te kruipen, steken ze gelukkig niet.
In deze omgeving hebben we mooie wandelingen gemaakt waarbij de uitzichten over de verschillende lavavelden bijzonder zijn. Het is soms moeilijk voor te stellen dat nog niet zo heel lang geleden (zo´n 20 jaar) in deze regio de lava nog uitgespuwd werd. De jongste lava is nog het meest zwart en die steekt schril af tegen de zwavelvelden (met bijbehorende zwavelreuk = rotte eieren).

Hoe dit verhaal vervolgd wordt weet ik nu nog niet precies. Het kan zijn dat ik het terug in Nederland pas bij ga of kan werken. Maar er komt ongetwijfeld een vervolg.

• 17 Augustus 2008 - 19:43

Henk Aldenhoven:

Hallo Peter,

Heb je bericht gelezen. Alweer een zéér interessante reis. Ik heb met Truus gefietst rondom en in de Loonse en Drunense Duinen ook heel mooi én aangenaam van temperatuur.
    Wil jij Silvia met al die koude reisjes laten wennen aan de winterse ijsbanen=
    Nog veel plezier en interessants gewenst en vooral tot ziens.

Henk Aldenhoven

• 17 Augustus 2008 - 20:29

Edwin Litjens:

Hoi Peter en Silvia,

Leuk wat van jullie te horen. Van je Pa ondertussen al wel vernomen dat je auto (eindelijk) gerepareerd is en hij jullie weggebracht heeft naar Eindhoven voor vertrek van deze reis.

Maar wederom dus weer een prachtig landschap en de nodige indrukken!? Overigens zullen die muggen dan wel "mannetjes" muggen zijn, alleen vrouwtjes steken.

Ook wij hebben in Frankrijk een schitterende vakantie gehad. Ben ondertussen al weer een week aan het werk. We spreken elkaar wel weer als je terug bent. Geniet verder van de vakantie.

Groetjes,
    Edwin en Cindy

• 18 Augustus 2008 - 06:20

Albert Driessen:

Al die tijd die je niet kan internetten is natuurlijk zeer geschikt om het land te bekijken. Ik hoop dat er wel nog een of ander berichtje komt want ik vind die verhaaltjes wel leuk.
    Veel plezier in Iceland.

Albert

• 18 Augustus 2008 - 07:34

Ingrid:

hoi sil, en peter,

he, ik dahct al internet zal wel niet makkelijk zijn, er kwam maar geen bericht. Maar zo te lezen bevalt het wel. Hoe is het weer over het algemeen?
    veel plezier nog, hier regent het weer na 3 dagen droog!!

groetjes van jarno, emile en jarige ronald

• 18 Augustus 2008 - 08:08

Rob / Monique:

He Silvia en Peter,
    allereerst een fijne vakantie. Ook wij dachten, die 2 zijn ergens vastgevroren, want nog geen bericht gezien, waar wij ons altijd op verheugen. Ook in Ijsland is de natuur wonderschoon, zo te lezen. We zijn al benieuwd naar de foto's. En als er plek zat is, kunnen jullie kouvreters wellicht nog een plakje grond kopen :-). Have fun en tz

• 18 Augustus 2008 - 09:17

Jo En Frans:

Had vorige week al gekeken of er iets op stond.Hier is alles goed.Met jullie ook zo te lezen,jullie hebben al weer veel gezien en hopelijk veel genoten.Groetjes van pap en mam,en een piep van Tommie. Tot vrijdag.

• 18 Augustus 2008 - 19:37

Collega & IJslandfan:

Wat een verrassing je berichtje te ontvangen. Dat IJsland je net zoveel mooie foto's, verwondering en herinneringen mag bezorgen als ons destijds in het vroege voorjaar van 2005!
    Groetjes en geniet met volle teugen,
    Annemarie