Gletsjers, "Die another day" - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Peter - WaarBenJij.nu Gletsjers, "Die another day" - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Peter - WaarBenJij.nu

Gletsjers, "Die another day"

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 Augustus 2008 | IJsland, Keflavik

Hallo allemaal,
na een aantal dagen zonder internet in hotel/guesthouse, nog een berichtje alvorens we al weer naar huis gaan.

Afgelopen maandag stond in het teken van de gletsjer Vatnajokull en omgeving. De gletjser is met 8100 vierkante kilometer (ongeveer Groningen+Friesland+Drenthe) de grootste van Europa en de op twee na grootste ijsmassa ter wereld buiten de poolgebieden. Als je op de ringweg rijdt zie je dus tientallen kilometers de gletsjertongen naar beneden komen. We begonnen die dag met een tocht met een sneeuwscooter op de gletjser. Eerst met een 4WD-busje naar boven toe en vervolgens een korte tocht per sneeuwscooter op de gletsjer zelf. Het weer wilde niet echt meewerken want het miezerde een beetje. De tocht zelf was aan de korte kant, maar toch wel aardig om weer op zo´n ding te zitten. Hard rijden kon niet omdat het een en al hobbels was (max. 40km/uur). Na afloop hiervan door naar het gletjsermeer Jokulsarlon. In dit meer drijven vele afgebrokkelde stukken ijs van een van de gletsjertongen. Prachtig om al deze vormen te zien. Ook nog een boottochtje over het gletjsermeer gemaakt. Vele van jullie zullen dit meer in bevroren toestand al eens gezien hebben en wel in de spectaculaire scene met de Aston Martins in James Bond´s "Die another day". Ook de openingsscene van "A view to a kill" is hier opgenomen.
In de namiddag ook nog een kort bezoekje aan het national park Skaftafell waar we een korte wandeling hebben gemaakt naar het uiteinde van een gletjsertong. In dit park zijn we de volgende dag weer terug gekomen, maar dat lezen jullie wel als ik volgende week wat van de andere dagen beschrijf.

Morgen eerst nog even relaxen in de Blue Lagoon (een soort thermaalbad) alvorens morgenmiddag weer naar Eindhoven te vliegen (hopelijk dit keer zonder de 3,5 uur vertraging).
Voor degenen die al gereageerd hebben: hartelijk dank. Wij vinden het heel leuk om jullie reakties te lezen en ze zijn dus welkom!

P.S. Albert, helaas is het door jouw gevraagde stripboek al heel lang niet meer te krijgen. Een winkelier suggereerde nog dat de enige mogelijkheid was om het uit een bibliotheek mee te nemen, maar dat ging me toch wat te ver.

• 22 Augustus 2008 - 05:50

Eric Visschers:

Ik hoop dat jullie nog lekker kunnen relaxen in die Blue Lagoon, en dan zou ik zeggen welkom thuis. Het was weer een leuk reisje als ik de verslagjes lees, alleen een beetje kort voor jullie doen, toch!
    In ieder geval begint dadelijk weer de tijd van het nagenieten.
    Groetjes, Eric.

• 22 Augustus 2008 - 06:30

Albert:

Ik vond IJsland al behoorlijk ver, verder dan dat had ik ook niet verwacht. Als het voor mezelf geweest was had ik mijn geweten kunnen sussen door het op termijn weer terug te brengen....
    Is die gletsjer trouwens aan het smelten door de schuld van Al Gore (:-) of is het normaal dat die mooie stukken (ijs) daar drijven. Ik zie binnenkort de foto's wel en dan kun je zelf de ondertiteling verzorgen.

Goeie reis terug.

• 22 Augustus 2008 - 07:25

André:

Ruim op tijd dus voor de race.
    Goede reis,
    André

• 22 Augustus 2008 - 07:42

Monique:

Ik lees jullie verhaal nu pas, sorry hoor maar hier is iedereen weer aan het werk en naar school. Druk, druk ,druk.
    Maar gelukkkig hebben jullie ook een leuke vakantie gehad. Dit klinkt inderdaad veel leuker dan een zolder opruimen.
    Groetjes en een goede terugreis , Monique

• 22 Augustus 2008 - 10:04

Avkl:

Hoi Peter,
    Enig om weer wat te horen, ben nog meer benieuwd naar het hele verhaal en vooral de foto's. Een terugkeer naar IJsland is onze droomwens en hoe meer we jouw verhalen lezen, hoe meer deze wens verankert!
    Geniet in de Blue Lagoon, hebben we ook destijds in rondgewaad (meer mogelijkheden zijn er niet) en blijf er vooral niet te lang in, achteraf gelezen dat dat helemaal niet gezond is!
    Goede terugreis toegewenst, tot ziens op HQ,
    Annemarie

• 24 Augustus 2008 - 09:17

Rob:

Leuk om weer wat te lezen. Ben benieuwd of er bij de gletsjers al duidelijk de gevolgen van de klimaatveranderingen te zien zijn?? En verder Peter, zit het racebloed in je aderen merk ik :-)
    Veel plezier nog, Rob/Monique