Vancouver en Vancouver Island - Reisverslag uit Whistler, Canada van Peter - WaarBenJij.nu Vancouver en Vancouver Island - Reisverslag uit Whistler, Canada van Peter - WaarBenJij.nu

Vancouver en Vancouver Island

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 Augustus 2013 | Canada, Whistler

Hoi allemaal,
we zijn intussen al een aantal dagen op reis en hebben intussen al de nodige km's in onze huurauto gereden. We zullen proberen om, met enige regelmaat, onze reiservaringen via deze weg te melden. We vinden het leuk als je eens een berichtje wilt achterlaten. Veel leesplezier!

Donderdag 8 augustus
Met een half uurtje vertraging vertrekken we iets voor 2 uur voor onze vlucht van Amsterdam naar Vancouver. De vlucht duurt bijna 9 uur en omdat het tijdsverschil 9 uur is kom je dus ongeveer op dezelfde tijd als vertrek aan in Vancouver. Daar eerst door de douane; geen vingerafdrukken of foto nodig (zoals bij aankomst in de USA). Maar in plaats daarvan de vraag waar je de komende 20 dagen zo overal na toegaat en na een "drive safely" een stempel in je paspoort. Vervolgens auto opgehaald; we hebben toch stellig de indruk dat de "compact" category normaal gesproken toch kleinere auto's zijn. Maar we klagen niet en met de bagage in onze zeer ruime kofferruimte gaan we op weg naar ons hotel dat slechts enkele km's van de luchthaven ligt. Inchecken en daarna met de skytrain (een soort metro) naar downtown Vancouver waar we wat rondneuzen en meermaals vergeefs proberen om geld te pinnen (met dank aan de ING die standaard pinnen buiten Europa uit zet...).

Vrijdag 9 augustus
Na een veel te groot ontbijt (dat lijkt dus weer wel op de hoeveelheden zoals die ook in de USA "gewoon" zijn) op weg naar de veerboot van Vancouver naar Vancouver Island, een tocht van een kleine anderhalf uur. Op Vancouver Island maken we onze eerste stop bij het Horticulture Center of the Pacific alvorens door te rijden naar ons motel. Daar krijgen we de nodige informatie voor de komende dagen en we besluiten om het programma aan te passen. We gaan vanavond i.p.v. morgenvroeg whale-watching. We krijgen eerste de nodige kleding uitgereikt (regenbroek, dikke jas, handschoenen). Is dat nou echt nodig met 25 graden? De boot vertrekt om half 6 en al snel blijkt dat als je met 40 km/uur over het water scheurt de gevoelstemperatuur zeer rap en flink daalt en ook de op de boot uitgereikte muts door eenieder wordt gebruikt. We zien uiteindelijk 2 orca's, maar dan met name de vinnen en de, voor iedere orca unieke, wit-grijze vlek onder de vin. We mogen helaas niet dichterbij komen; volgens de Canadese wetgeving moeten ze een afstand van minimaal 100m bewaren. Hoewel het mooi blijft om deze dieren (die aan de top van de voedselketen staan) te zien, hadden we er ons toch meer van voorgesteld; meer orca's, evt walvis en in ieder geval dichterbij. Enigszins teleurgesteld scheuren we in het donker weer terug naar de haven. De extra uitgedeelde deken komt goed van pas.

Zaterdag 10 augustus
Ontbijt bij Starbucks... vervolgens met de auto naar downtown Victoria (de hoofdstad van British Columbia (BC)). Eerst een bezoek aan Miniature World; met maquettes over heden en verleden. Mooi gemaakt. Daarna een ruim bezoek aan het Royal BC Museum. Dit is echt een aanrader en zowel de bestaande exposities als de wisselexpositie (de race naar de Zuidpool tussen Amundsen en Scott) zijn zeer de moeite waard.
Rond 5 uur vertrekken we naar Butchart Gardens, een 22 hectare grote tuin waarvan de aanleg ruim 100 jaar geleden begonnen is in en om een oude groeve. We zouden hier eerst gisteren naar toe gaan maar omdat we gelezen hadden dat er in juli en augustus elke zaterdagavond een groot vuurwerk is hebben we het dus verzet. Ook de man van ons motel had gezegd dat we dit dus niet mochten missen en ons nog de nodige tips gegeven. Het vuurwerk wordt afgestoken bij een weide. Daar kun je dus (zelfs ruim 3 uur vantevoren) je plekje reserveren door er een deken neer te leggen. Die deken werd ons geleend door het motel, maar kun je ook ter plekke nog kopen. Vlak voor de weide staat zelfs een kruiwagen met zakjes zand die je mee kunt nemen om je deken op z'n plaats te houden. En niemand die het in zijn hoofd haalt om een gereserveerde plek in te nemen. Mensen komen zelfs met koeltassen of flinke koelboxen die ze onbeheerd op "hun" plek achterlaten. Dat moet ik in Nederland nog eens zien gebeuren.De tuinen waren de moeite waard; met name de Japanse tuin en de verzonken tuin. Maar de klap op de vuurpijl was toch echt het half uur durende vuurwerk dat op de maat van klassieke muziek werk afgeschoten. Echt zeeeeer fraai.

Zondag 11 augustus
Vandaag de nodige km's voor de boeg; van Victoria naar Ucluelet. Onderweg stoppen we regelmatig. Eerste stop bij het Goldstream Provincial Park om de Niagara Falls te bekijken (nee, niet DE Niagara falls, maar eentje die veeeeeeel kleiner is). Daarna door naar Duncan (met z'n 80 totempalen, die we echt niet allemaal zijn gaan zoeken). Volgende stop in Nanaimo (lunch) en op zoek naar de beroemde Nanaimo Bar, een plaatselijke lekkernij. Je kunt zelfs een Nanaimo Bar trail door het stadje maken. De Bar blijkt op 2 plekken uitverkocht te zijn en nadat we de derde keer meer geluk hebben, blijken er later walnoten in te zitten (heb ik weer).
In de middag eerste een bezoekje aan Little Qualicum Falls Provincial Park waar we een wandeling maken naar de Lower en Upper Falls. Dan door naar MacMillan Provincial Park (beter bekend als Cathedral Grove) met zijn eeuwenoude bomen. Erg fraai.
Het is uiteindelijk half 8 als we bij onze accommodatie aankomen. Deze hebben we enkele weken voor de reis nog moeten boeken omdat er brand was geweest in de accommodatie die we eerst geboekt hadden. We hebben veel geluk dat we deze nieuwe accommodatie met korting hebben kunnen boeken, want de kamer is bijzonder groot en luxe. Heel vervelend allemaal...

Maandag 12 augustus
Vandaag de eerste wandeldag. In de morgen lopen we een rondje van de Wild Pacific Trail met mooie uitzichten over de Pacific Ocean. In de middag lopen we de nodige trails in het Pacific Rim national park met zijn dicht begroeid regenwoud. Er is geen lange aaneengesloten wandeling, maar verspreid over het park meerdere korte. Soms een rondwandeling, maar ook wandelingen waar je dezelfde weg heen als terug loopt. Een aantal wandelingen gaan over een soort vlonderpad. Er zijn ook stukken waar je steeds trappen af en op moet lopen. Daar kom je dus meteen veel minder toeristen tegen (en dat vinden wij niet zo erg :). Al met al de nodige fraaie stukjes natuur en een goede oefening voor de grotere wandelingen die we nog willen gaan lopen in Canada.

Dinsdag 13 augustus
Vanmorgen ging de wekker om 7 uur. Het is een reisdag vandaag; van Ucluelet naar Whistler met onderweg nog ruim anderhalf uur de veerboot van Departure Bay naar Horseshoe bay. Bij de ferry hebben we net geluk; we horen bij de laatste auto's die nog mee kunnen. Terug op het vasteland zetten we onze weg over the Sea to Sky Highway (nr. 99) voort naar Whistler. We stoppen onderweg nog bij de Shannon Falls (maar liefst 335 meter hoog) en de Brandywhine Falls ("slechts" 70 meter, maar wel met een flinke hoeveelheid water). Daar zien we ook nog minutenlang een goederentrein voorbij komen; maar liefst 10 (!) locomotieven die 70 wagons door de bergen trekken. Na ruim 300 km afgelegd te hebben kwamen we iets na 5 uur in Whistler aan. Een echt toeristisch stadje, voor zowel zomer- als wintersport. Hier werden 3,5 jaar geleden veel disciplines gehouden van de Olympische Winterspelen. Bij het Visitor Centre nog een berg informatie gekregen over de wandelmogelijkheden in deze omgeving. Nu alleen nog een keuze maken. Maar dat lezen jullie in het volgende bericht.

• 14 Augustus 2013 - 08:32

Ria:

Klinkt allemaal geweldig zeg, maar wel veel te luxe voor jullie, toch? Of gaan jullie straks nog de bush in??
    Ben nu al benieuwd naar de foto's. Nog veel plezier

• 14 Augustus 2013 - 08:43

Monique:

Hoi , leuk om te lezen en ik ben erg benieuwd hoe dat wandelen gaat straks in dat uitgestrekte Canada. Heel veel plezier !

• 14 Augustus 2013 - 08:48

Eric Visschers:

In ieder geval al een goede start gemaakt zo the horen (lezen). Lijkt me een verschrikkelijk mooi gebied die westelijke provincies van Canada.
    Maar, Peter, niet zo negatief over die Nederlanders en koelboxen, die koelboxen hadden er best nog wel gestaan, misschien wel leeg, maar geen Nederlander die met die koelboxen gaat slepen :-).

Groetjes en geniet er lekker van, Eric.

• 14 Augustus 2013 - 09:00

H@ns:

Leuk Plitje, wordt vast weer een heel interessant reisverslag. Have fun and a great trip. Grtz.

• 14 Augustus 2013 - 09:14

Peter:

Shit, Peter. Had ik de (geannuleerde) vakantie niet een beetje verdrongen, maak je me weer lekker;-)
    Nou ja, nu mag jij ons vertellen wat we hier volgend jaar het beste kunnen doen.
    Doen jullie ook de Whistler Peek 2 Peek gondel?
    Heel veel plezier in elk geval.

• 14 Augustus 2013 - 10:04

14 Aug. J Litjens:

Hoi Peter & Silvia,Alles goed zo te horen.Heb nog een berichtje gekregen over de buurtbarbeque.Deze moest je opgeven voor15 aug. ik weet niet wat je hier mee wilt doen of misschien al gedaan hebt.Nog veel plezier en we wachten niewsgierig op het volgende bericht. Gr.mam & pap.

• 14 Augustus 2013 - 10:36

Nel:

Heej Peter en Silvia, klinkt heeeel vervelend allemaal. het lijkt echt afzien. Ben blij dat ik mag werken!

• 14 Augustus 2013 - 12:44

Marian:

Haha Nel, wilde precies hetzelfde vermelden: wat vervelend allemaal, haha! Nee,heus, het klinkt reuze leuk. Wandelen is dan wel niet zo mijn ding (euh, langer dan 12 kilometer dan, hihi), maar wat jullie allemaal beschrijven wat jullie zien, lijkt me wel mooi. Wie weet, ooit! Op naar het volgende verslag!

• 14 Augustus 2013 - 17:48

Jack :

Hoi Peter,

Horticulture Center of the Pacific ??

Wat moet ik mij hierbij voorstellen. Welke gewassen en hoe groot ??

Jack.

• 14 Augustus 2013 - 18:03

Jan:

Veel plezier in Canada.
    Ben benieuwd welke wandeling jullie gaan maken in Whistler.

• 14 Augustus 2013 - 18:38

Ingrid En Ronald:

Mooi dat alles goed gaat, jammer van de orca's en de walvissen. Nu maar hopen op veel beren(op afstand).
    Hoe is het weer verder?
    Wandelse en veel plezier.

gr ingrid en ronald

• 14 Augustus 2013 - 19:40

Marc En Marly:

Hoi globetrotters, klint allemaal goed. Veel plezier verder in Whistler en omgeving. Doe Grizly en Salmon de groeten...

• 15 Augustus 2013 - 09:19

Henk:

Goedemorgen Peter en Silvia,
    Verrassend dat jullie weer "kwijt"zijn. Ik verwachtte jullie op safari in jullie eigen tuin; spitten, egaliseren en planten planten. Wens jullie veel nieuwe ervaringen en ontspanning...

• 15 Augustus 2013 - 10:37

Annemarie :

Hoi Peter,
    wat een verrassing om weer een mailtje in de inbox te onvangen van plitje. Eerste reactie is dan: waar gaat de reis dit keer heen? Ik zal zeker je berichten volgen, ben zelf nog niet weg geweest en dan is het super om een beetje "mee" te kunnen reizen!
    Ik kijk uit naar de volgende verhalen van je belevenissen.
    Veel kijkgenot en avontuur toegewenst!

• 16 Augustus 2013 - 07:24

Peter :

Even een reactie op jullie reacties (waarvoor dank!):
    @Ria: ja, deze reis is inderdaad een stuk luxer dan wij gewend zijn. Maar we wilden niet camperen dus verblijven we in motels, hotels, etc. Enne, het went snel :)

@Jack, het HCP hebben we vooral bezocht voor de tuinen en dan met name de Japanse. Verder wordt er ook aan onderwijs gedaan. Voor meer info, effe googlen

@Peter, ik zal tzt jullie van de nodige info voorzien. Tip 1: zorg voor een credit card met de nodige credit want het is hier verre van goedkoop!

@Ingrid en Ronald: het weer wisselt nogal; we hebben dagen van 25 graden, maar ook van 15 graden; zon en bewolkt en ook al (mot) regen gehad.

• 16 Augustus 2013 - 09:55

Anita:

De plaatsen die jullie bezoeken zorgen ervoor dat ik met veel plezier weer terugdenk aan onze reis naar Canada!
    Heel veel plezier!

• 25 Augustus 2013 - 08:52

Rob:

Hoi Peter, Sylvia, leuk dat jullie weer op reis zijn. Werd tijd om weer eens een reis te maken; eigenlijk hebben jullie natuurlijk weer veel te lang gewacht om op vakantie te gaan. Mij valt op dat jullie nu de iets luxere variant gekozen hebben, en prima zo! De vakantie is niet alleen om allerlei ontberingen te doorstaan :-).
    Leuk om te lezen dat het reizen en het weer goed gaat. De natuur in Canada is schitterend zo te lezen. We wensen jullie heel veel vakantie-genot! Rob&Monique

• 23 Oktober 2013 - 20:32

Dave Dione:

Peter, your pictures are AMAZING! What type of camera are you using?

• 23 Oktober 2013 - 20:37

Dave Dione:

What type of whale is in the 'Wells Gray Trophy Mountain Flower Meadows' picture?