Kalbarri -> Exmouth ("once-in-a-lifetime"...) - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Peter - WaarBenJij.nu Kalbarri -> Exmouth ("once-in-a-lifetime"...) - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Peter - WaarBenJij.nu

Kalbarri -> Exmouth ("once-in-a-lifetime"...)

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Juli 2016 | Australië, Exmouth

24 juli Kalbari -> Denham (406 km)
Voordat we het Kalbarri NP park achter ons laten stoppen we nog bij twee uitzichtpunten; Hawk's head en Ross Graham, beide met fraaie uitzichten. Daarna gaat het verder richting noorden. Eerstvolgende stop is Hamelin Pool. Hier vind je stromatolieten; dit door bacterieën gevormde gesteente behoort tot het oudste op deze aarde en heeft klaarblijkelijk voor een groot deel onze atmosfeer mede gevormd.
Een stukje verder komen we bij het schelpenstrand (Shell Beach). Zoals de naam al zegt bestaat dit strand helemaal uit schelpen. Bijzonder gezicht. Dit gaat zelfs tot enkele meters diep en door de opeenpersing van de schelpen zijn het zo'n vaste structuren geworden dat ze er ooit stenen van gemaakt hebben.
Laatste stop voor Denham is Eagle Bluff, een uitzichtspunt. In Denham gaan we eerst nog naar het visitor center waar we gelukkig een accomodatie kunnen boeken in Coral Bay. Nog even het restaurant en het kerkje die gebouwd zijn met de stenen van schelpen op de foto zetten alvorens we op onze camping arriveren.

25 juli Denham -> Monkey Mia -> Denham -> Coral Bay (606 km)
Het is vroeg opstaan deze morgen omdat we uiterlijk om 7 uur op weg willen naar Monkey Mia. We zijn op tijd en moeten, daar aangekomen, nog even in de "file" staan. Op deze plek worden dolfijnen elke morgen gevoerd. Daaraan voorafgaand wordt er de nodige informatie gegeven. Al voordat de presentatie begint, zwemmen er 2 dolfijnen vlak bij het strand. Die dieren weten dus ook hoe laat het is. Na het verhaal mogen een aantal mensen uit het publiek wat vis aan de aanwezige dolfijnen (inmiddels zijn het er 5) geven. We hadden al gehoord dat het geheel nogal aan de toeristische kant is en dat is het ook (vinden wij). Maar wel aardig om te zien. Ook nog een zeeschildpad zien rondzwemmen bij de haven.
Via Denham (tankstop en wat van de bakker voor ontbijt en lunch) de lange rit naar Coral Bay. Halverwege de middag arriveren we bij de camping. Snel inchecken en de camper op de plek zetten. Bij de receptie snorkelspullen huren en daarna naar de baai. Er staan een paar mensen tot hun knieën in het water. Als we dichterbij komen zien we dat daar al verschillende vissen van een redelijk formaat omheen zwemmen. Flippers aan en duikbril op om zelf op ontdekking te gaan. Er zit hier vlak bij het strand dus echt een grote diversiteit aan vis. Bijzonder fraai om te zien! En natuurlijk ook heerlijk ontspannend na zo'n lange dag rijden.

26 juli Coral Bay -> Exmouth -> Cape Range NP -> Exmouth (288 km)
Vandaag maar een korte stukje (relatief gesproken). We arriveren dus al om half 11 in Exmouth, alwaar we eerst naar het visitor center gaan. De kortingscoupon voor de gewenste snorkeltocht kunnen ze helaas niet accepteren, dus snel even naar de overkant van de weg waar het kantoor van de organisatie zelf ligt. We hebben heel veel geluk; we hebben de laatste twee plaatsen voor morgen. Daarna inchecken bij de camping die er naast ligt. Er is internet dus kan ik het eerste bericht op plitje... plaatsen. Nog even lunchen en dan terug naar het visitor center om snorkelspullen te huren. Voordat we echt op weg gaan naar het Ningaloo rif in het Cape Range NP, ook nog snel even een wegwerp onderwatercamera gekocht. Het is vanaf Exmouth naar de eerste snorkelplek (Oyster Stacks) ongeveer 50 minuten rijden. Het rif is hier zo mogelijk nog dichterbij; je kunt hier dus eigenlijk alleen bij hoog tij terecht anders is de kans op beschadigingen aan het rif/koraal te groot. Ook hier weer veel vis, in vele kleurschakeringen en groottes.
Daarna nog naar Turqoise Bay gereden waar we ook nog even kunnen snorkelen. De plek is zeer fraai en je kunt vanaf een strand het water inlopen. Het rif ligt een stukje verder en omdat er gewaarschuwd wordt voor de sterke stroming gaan we niet al te ver. Evengoed de moeite waard. Op de weg naar Exmouth liggen her en der cadavers van kangaroos langs de kant van de weg (in verschillende stadia van ontbinding...). Die hebben de ontmoeting met (vracht)auto dus niet overleefd. Zelf zien we ook een kangaroo voor onze campervan de weg oversteken en midden op de weg stoppen. Gelukkig een stuk voor de camper zodat we op tijd kunnen stoppen. De kangaroo kijkt in onze richting maar aangezien wij langzaam zijn richting uit blijven rijden besluit het dier om toch maar verder te huppen.
De snorkelspullen worden weer ingeleverd bij het visitor center en rond half 6 zijn we weer op de camping.

27 juli Een heel bijzondere snorkeltrip
Toen we de reis aan het plannen waren stond er iets speciaals op het verlanglijstje. Maar de juiste tijd daarvoor was mei-half juli lazen we. Eerder vertrekken was geen optie, dus pech gehad dachten we. Maar de man in het visitor center in Perth had al gezegd dat het wellicht toch mogelijk was en toen de au-pair uit België het verhaal bevestigde hebben we de route aangepast en 2 dagen Exmouth erin gepland. Waar hebben we het eigenlijk over zal de oplettende lezer zich intussen afvragen. Welnu: het gaat over snorkelen met walvishaaien!
Iets voor half 8 worden we opgehaald. Er gaan 20 snorkelaars mee. Het is een drie kwartier rijden met de bus alvorens we bij de boot aankomen. Ik kan een heel verhaal proberen te vertellen hoe het allemaal is geweest, maar dat gaat me niet lukken vrees ik. Het gevoel om al dobberend in het water kijkend een vis van ergens tussen de 5 en 8 meter rustig voorbij te zien glijden is moeilijk onder woorden te brengen. Het minutenlang al snorkelend achter zo'n walvishaai aan gaan evenmin. De vele walvissen (eentje met jong dat steeds uit het water springt, de XL roggen van zeker een meter breed, de dolfijnen) maken deze dag er eentje in de categorie "once-in-a-lifetime". Als het goed is kunnen we morgenvroeg de (onderwater) video en foto's kopen dus de geïnteresseerde lezer(es) is van harte welkom om die te komen bekijken.
Deze dag koken we niet zelf, maar gaan voor de verandering uit eten, nog nagenietend van al het fraais dat we deze dag hebben mogen beleven.

• 27 Juli 2016 - 17:29

Ingrid:

Walvishaaien, roggen, dolfijnen...het houdt niet op. Ben benieuwd naar film en foto's.

gr ingrid

• 27 Juli 2016 - 19:46

J.Litjens:

Hoi Peter & Silvia,
    Zo te lezen hebben jullie het wel naar de zin.
    Is het snorkelen bij de walvishaaien niet eng?
    We zijn al weer benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes uit Horst.

• 28 Juli 2016 - 01:41

Silvia:

Ik was van tevoren niet echt enthousiast. Het is namelijk best wel een hele grote vis. Maar Peter heeft me over gehaald en ik had het niet willen missen.

• 29 Juli 2016 - 14:01

Frans Brands:

Hallo jullie twee. Jullie hebben het er maar druk mee. Veel snorkelen lees ik. Kunnen wij nog niet, althans als we niet door de crocodillen willen gegeten worden. Melbourne was erg mooi maar koud. 7 - 14 gr en veel wind. Gelukkig wel zonnig. Nu zo'n 34-36 gr in Northern Territory. Croc jump Tour gemaakt op Adelaide rivier. Maar Arnemland is echte aanrader. Van 8-17 uur prachtige Tour gehad en een Abiriginal nederzetting bezocht. Zijn nu in Catherine en gaan morgen per kano de Gorge in. Have fun. Groet Yvette, Monique en Frans

• 29 Juli 2016 - 20:09

Wim:

Silva en peter ik ben even met ad aan het pt
    Proberen lk stuur dite even genieten jullie groetjes pa en ma.

• 01 Augustus 2016 - 11:25

André:

Hallo Peter & Silvia,

het ziet er naar uit dat jullie weer een onvergetelijke reis hebben. Leuk weer om de verslagen te mogen lezen.

Enjoy Australia!

André